Wedstrijdverslag Glenn Rogiers in de Rally van Zuid-Limburg.
Met een 21ste plaats algemeen en een 2e plaats bij de historics en in de klasse kunnen we niet anders dan tevreden zijn!
Tijdens de Rally van Zuid-Limburg ging Johny Ronsijn mee als copiloot. De zondag werd duidelijk dat het meer een overlevingstocht dan een rally ging worden.
We hadden ons voorgenomen om de eerste ronde gewoon te kijken hoe het parcours erbij lag na de regen tijdens de nacht en een redelijk tempo zonder ook maar één risico te rijden. Het was constant grip zoeken, daardoor dat ik de ganse dag te vroeg remde want met het water op de baan wist je eigenlijk nooit wanneer er grip ging zijn. Ik verloor dan liever een paar seconden per kp dan ergens vast te zitten op een veld…
Halverwege de eerste kp begon de achterkant van de wagen raar aan te voelen, daardoor zijn we dan ook iets voorzichtiger beginnen rijden.KP2 en KP3 werden op een gelijkaardig tempo afgewerkt en zo stonden we 4de historic.
Op weg naar de service begon de pong enorm veel lawaai te maken en er werd gevreesd dat dit einde wedstrijd zou betekenen. Op service aangekomen hebben de servicemannen hun uiterste best gedaan om de ganse pong te controleren en er werd iets gevonden die het gedrag van de wagen zou kunnen verklaren. Met een bang hartje maar vol goede hoop vertrokken we terug uit het service.
Op KP4 werd duidelijk dat het parcours met de passages van de 4x4’s er zeker niet beter op geworden was! Op het einde van KP5 zagen we plots de blauwe kadett van Michael America op een veld staan, na even te kijken als ze beide ok waren werd duidelijk dat het jammer genoeg game over was voor hen en dat we een plaatsje opschoven, maar de wedstrijd was pas gedaan na de laatste kp!
Op weg naar KP6 kwam het lawaai van de pong terug en werd er meer daar aan gedacht dan aan het rijden zelf. Op KP7 gingen we door een domme fout even rond en verloren we een 7tal seconden. Tot onze verbazing reden we toch de eerste tijd bij de historics. Danny Kerckhof had plots wel wat tijd verloren waardoor we nu 2de stonden, maar we wisten dat ze ons terug gingen inhalen want we stonden maar een goeie 2 seconden voor.
KP8 en KP9 eigenlijk gewoon op hetzelfde tempo als voordien uitgereden. Na KP9 bleken we 6 seconden achter Danny Kerckhof en een minuut voor Simon Puype te staan. Met dat zowel Johny als ikzelf geen fan zijn van rally rijden in het donker moesten we ons geen illusies maken en hoopten we vooral dat we 3de kosten blijven.
Maar na de eerste kp in het donker zagen we tot onze verbazing dat we 5 seconden sneller waren. Dit beloofden 2 spannende laatste kp’s te worden! Maar tegelijkertijd hebben we ons voorgenomen om gewoon ons ritme te rijden en ons bij de uitslag neer te leggen, als het nu 2e of 3e was, veel verschil was er niet voor ons…
Uiteindelijk kreeg Danny Kerckhof nog motorproblemen waardoor we 2de werden achter de snelle Volvo van Bram Fonteyne. Met een 21ste plaats algemeen en een 2e plaats bij de historics en in de klasse kunnen we niet anders dan tevreden zijn!
Bedankt aan alle supporters, inclusief mijn ouders en vriendin, om de kou te trotseren en zeker en vast ook aan de servicemensen!
Deze 2de plaats hebben we dankzij jullie behaald want zonder jullie was het na de eerste ronde al over!