Didier Vanwijnsberghe en Paul Snoeck:Te veel toegeven op Stouf en Lietaer
Didier Vanwijnsberghe voorstellen aan het brede publiek hoeft zeker niet meer. Vooral de laatste decennia heeft de autohandelaar uit Sint-Eloois-Vijve een aardige stempel op het historicgebeuren gedrukt.
Maar Didier draait al veel langer mee. “Mijn eerste Ieper-deelname kwam er midden de jaren tachig met een Opel Manta, in het moderne gebeuren. Toen wisten we enkele jaren naeen een top-25 plaats te versieren, na mooie strijden met vele andere Manta-rijders zoals Paul Lietaer, Willy Baron zaliger, Christian Kins, Jan Vandenberghe en noem maar op.
In 1990 schakelde ik over op een Ford Sierra Cosworth, waarmee ik 21e algemeen werd, om het jaar nadien als 26e te finishen. Toen volgde er enkele sabbatjaren, en in 2000 deed ik mijn wederoptreden, in een Ford Escort, met schoonbroer Wim Soenens aan mijn zijde, in de Historic rally.
Vanaf dan haalden we haast altijd het podium, maar viel ik net altijd naast het hoogste schavotje, heel vaak na heroische gevechten met Paul Lietaer en Stefaan Stouf. Ik moest wachten tot 2009 om samen met Geert “De Buze” Beauprez naar de overwinning bij de FIA's te snellen. Later kon ik het nog eens overdoen, samen met huidige co-rijder Paul Snoeck, in 2014 en vorig jaar werden we primus bij de nationale rijders, aan het stuur van onze BMW M3.
Tussendoor gingen we in 2010 ook nog eens meestrijden bij de moderne wagens, aan het stuur van een Skoda Fabia S2000, en we midden het indrukwekkende Europese gezelschap als 14e wisten te eindigen. Een top-10 plaats zat er zelfs in, ware het niet dat onze lichtbak plots een eigen leven wilde gaan leiden en we moesten stoppen bij een landbouwer om deze mee te nemen!
2015 was in de laatste jaren de enige keer dat ik niet aan de start kwam. De Toyota Celica raakte pas klaar enkele uren voor de shakedown op woensdagavond en gaf me hoegenaamd geen vertrouwen, zodat we maar besloten de handdoek te gooien. Intussen heeft de Celica een lange weg afgelegd en is hij rijklaar geraakt.
Maar verwacht van ons nu niet meteen een favorietenrol in de Las Vegas Ypres Historic Rally. In de rally van Wervik vorige week heeft iedereen gezien dat mijn tijden van een niet al te hoog niveau waren. Wat wil zeggen dat Ieper te vroeg komt om nu al mee te kunnen met mannen als Stefaan Stouf en Paul Lietaer.
Als Stefaan zijn Ford Sierra Cosworth het op technisch vlak zal uithouden, kan zelfs Paul hem niet volgen. Tegenover Paul moest ik in Wervik ongeveer 1sec/km toegeven en tegenover Stefaan zullen er dit nog veel meer zijn. Dus meedoen voor de zege zal heel moeilijk zijn. Gewoon nog meer kilometers malen met de Toyota en die nog beter onder de knie krijgen zal voor Ieper de voornaamste doelstelling worden.”