Wedstrijdverslag Philippe Vallaeys in de Conxion Omloop van Vlaanderen.
Grind en gracht !
Gewaarschuwd door mening deelnemers voor het beducht parkoers van de Omloop van Vlaanderen hadden we ons voorgenomen om geen risico’s te nemen. Ondanks onze hoede werden we koud gepakt tijdens de eerste KP op vrijdagavond. In een coupure met veel grind schoven we aan lage snelheid uit de bocht en belandden we in de gracht. Dankzij een tiental behulpzame toeschouwers werden we uit onze benarde situatie bevrijd en konden we gelukkig de wedstrijd verder zetten.
Op service werd de schade na ons bezoek aan de Beverse gracht opgemeten: een kapotte koplamp en een gedeukte rechtervleugel maar vooral een gekrengd gevoel met onze eerste sortie na meer dan vijf seizoenen zonder brokken te rijden.
Met het opgelopen tijdverlies na onze schuiver sloten we vrijdagavond het algemene klassement op een voorlaatste 72e plaats. We prezen ons gelukkig dat we de lange lijst opgaves niet vervoegden en dat we nog steeds in koers waren.
Zaterdagmorgen op de klassementsproef Passendale, de langste KP van de rally met 26 kilometer tegen de tijd, was de feeling met de wagen terug OK. We maakten bijna een minuut goed op onze voorganger in het algemeen klassement.
Intussen regende het sorties en opgaves in het deelnemersveld. We besloten om hetzelfde ritme aan te houden en klommen, KP na KP, op in het algemeen klassement.
Op KP Zilverberg en KP Rumbeke op de gladde asfalt brak de wagen met dan eens uit door een te hoge bandendruk. Maar we hielden hem deze keer wel op de baan. In de volgende rondes werd dit bijgesteld met als gevolg dat de ‘grip’ verbeterde en zo ook onze tijden.
Ondanks onze schuiver op de eerste KP halen we het eindpodium met een 53e plaats in het algemeen klassement en een 1e plaats in onze klasse. Voor het Belgisch Kampioenschap Historic Rally staan we in de top 10 en blijven we aan de leiding in onze klasse.
Met dank aan onze trouwe sponsors