Verslag Condroz Rallye: Patrick Mylleville wint de 45ste editie !
Patrick Mylleville en Jochen Vandersarren schrijven de Condroz op hun palmares !
De slotmanche van het Historic Belgian Rally Championship, verreden in de Condroz Rally, draaide uit op een ongelofelijke afvallingsrace. De tenoren lieten het afweten, waardoor de overwinning uiteindelijk naar Patrick Mylleville ging. De Porschist gaf met deze overwinning zijn titel van vice-kampioen extra kleur.
In het kampioenschap was de beslissing al gevallen. Paul Lietaer, de kersverse kampioen, gaf forfait voor de Condroz Rally. Tom Van Rompuy, tweede in de tussenstand, was wel ingeschreven, maar ook de BMW-rijder kwam niet aan de start. Dat gaf Patrick Mylleville de kans een gooi te doen naar de titel van vice-kampioen.
Jammer genoeg werd de wedstrijd ontsierd door het ongeval bij de moderne waarbij Steve Matterne en Rik Vanlessen in hun Skoda Fabia R5 van het team BMA van de baan raakten en de wagen heeft met de kant van de corijder een paal geraakt. Waar Steve Matterne een rugletsel opliep, zijn de gevolgen voor de 53-jarige corijder fataal. Vanlessen werd minutenlang gereanimeerd, maar de hulp mocht niet baten. Wij drukken ons medeleven uit aan de familie.
Gino Büx, de rijder die in Sankt-Vith overtuigend de beste was, nam met zijn Ford Escort Mk1 de beste start, maar na de eerste proef moest hij opgeven met een kapotte versnellingsbak. "Het vliegwiel kwam los. Daardoor werd de koppeling geraakt en dat heeft voor schade in de transmissie gezorgd. Heel jammer, want de snelheid zat goed. Hoewel ik enkel een 2de en 5de versnelling had, klokte ik toch de snelste tijd op de eerste proef," lachte Gino, die zich zondag toch kon tonen op de snelle proeven rond Hoei. Met zijn Escort Mk1 ging hij de strijd aan met veel snellere wagens, zoals de Escort Millington van PJ Maeyaert en Hubert Deferm, die beschikken over een moderne mechaniek.
Hij was niet de enige uitvaller, want ook Frank Baert moest al vroeg aan de kant met zijn Sierra Cosworth wegens een gebroken aandrijfas. Jens Maes ging zelf van de baan met zijn Opel maar kon de zondag opnieuw starten.
En even later was het de beurt aan Stefaan Prinzie, die zijn Ascona met een kapotte transmissie op de trailer moest zetten.
Hij doet zijn verhaal over een bewogen wedstrijd: "we konden gemakkelijk gewonnen hebben want Bux en Vanwijnsberghe die sneller waren vielen jammer genoeg uit. Op zaterdag hebben we gestopt omdat de versnellingsbak aan het sneuvelen was. Dag 2 hadden we geen ritme door alsmaar te denken aan het drama de dag voordien. Daarbij begon het differentieel lawaai te maken en zijn we gestopt voor het helemaal brak. Een bewogen wedstrijd overschaduwd door het vreselijk ongeval. We denken er nog iedere minuut aan aldus Stefaan Prinzie."
Vooraan had Didier Vanwijnsberghe, die voor de eerste keer samen met Eddy Snaet reed, een straat voorsprong na de eerste dag. De Toyota Celica leek op weg naar de overwinning. "De auto liep super. In Ieper had ik ontstekingsproblemen, maar die zijn van de baan en nu draaide de motor schitterend. Tot hij zondag in de eerste ronde begon te haperen. We verloren een pak vermogen en de motor sloeg zelfs helemaal af in Villers-le-Bouillet. Een gebrek aan benzinedruk. Ik hoopte het einde van de wedstrijd te kunnen halen. Helaas...," aldus Didier Vanwijnsberghe.
Omdat Patrick Deblauwe, zaterdag knap tweede met zijn Ford Escort Mk2, zondagochtend de motor van zijn Ford niet meer aan de praat kreeg, ging de overwinning onverhoopt naar Patrick Mylleville, die de wedstrijd zonder risico's te nemen afwerkte met zijn Porsche. Mylleville behaalde meteen ook de titel van vice-kampioen in het Historic BRC. "Het was nochtans geen makkelijke wedstrijd, want Jochen Vandersarren, mijn copiloot, kon er tijdens de verkenningen niet bij zijn. Ik moest het parcours verkennen met Arno Beernaert, de zoon van copiloot Nico. Hij heeft dat perfect gedaan. En zaterdag hadden we problemen met de ontsteking, dus aan winnen dacht ik helemaal niet, tot Didier Vanwijnsberghe in de slotfase moest opgeven. Ik ben heel blij met deze tweede plaats in het kampioenschap," aldus de aannemer uit Beselare.
De tweede plaats, op 1'36", ging naar de BMW 325i van Didier Flohimont, voor Marijn Hoens en Danny Vancoillie die de helft van de wedstrijd met ontstekingsproblemen te kampen had.
De kampioen bij de copiloten, Bruno Vienne, was trouwens wel van de partij als navigator van Bjorn Hamiaux, die het spektakel verzorgde met zijn Ford Escort. Voor Bruno Vienne was het een openbaring om plaats te nemen naast Bjorn wist hij ons te vertellen. Zie verslag Bruno Vienne