Nabeschouwing rallyseizoen 2018: Philippe Vallaeys.
Een onvoorziene en onverhoopte ontknoping!
Nu dat het rallyseizoen 2018 achter de rug is, maken we wat tijd vrij om terug te blikken op de hoogtepunten van jullie rallyteam.
Wat waren de ambities dit seizoen ?
Na twee opeenvolgende titels van West- Vlaams kampioen in de klasse H2 (van 1300 tot 1600 cc) hadden algemene klassewinst op Vlaams niveau als doel vooropgesteld. Rekening houdend met onze bescheiden middelen moesten we minstens vier resultaten inclusief één resultaat buiten onze provincie halen. Voor ons leek dit een haalbare kaart.
Naast algemene klassewinst halen jullie ook nog een derde plaats in het algemeen klassement van de VAS Historics (Divisie 4). Was dit ook gepland ?
Van de oorspronkelijke deelname aan vier rally’s zijn er uiteindelijk zes geworden. Na de rallysprints van Moorslede, TBR en Oudenaarde en de verplaatsing naar Kasterlee bleek de algemene klassewinst ver van zeker. Daarom verkozen we last minute om de 1e plaats in de klasse veilig te stellen en deel te nemen aan de rally van Zuid- Limburg. Toen bleek dat we, met nog twee wedstrijden te gaan, voor een mogelijke derde plaats in het VAS Historics kampioenschap ook in de running waren. Uitrijden in Zuid- Limburg en in Kortrijk bleek plots een nieuwe uitdaging. Naast klassewinst pakken we uiteindelijk in extremis en onverhoopt de derde plaats van het VAS Historics Kampioenschap en zijn we West-Vlaams vicekampioen in de Historics.
Jullie namen ook deel aan het Belgisch Rally Kampioenschap bij de historics (HBRC)
Nadat we als voorwagen tijdens verschillende edities van de TAC rally dienst deden, kozen we dit jaar om de opgedane ervaring in wedstrijdmodus om te zetten. Tot onze verrassing eindigden we als klassewinnaar en besloten we om onze ervaring in HBRC wat uit te breiden. We doorstonden het zeer selectief parkoers van Sezoensrally in Bocholt met een top 10 in de Historics tot de koppeling van onze wagen op het einde van de tweede ronde er anders over besliste. De ontgoocheling was toen groot. Dit werd enkele weken later goed gemaakt tijdens de Ypres FIA Historic Rally waar we op schitterende wijze een 18e plaats algemeen en voor de 4de keer op rij klassewinst haalden. Meer wedstrijden van het Historic BRC waren er oorspronkelijk niet voorzien.
Toch zagen we jullie in de Omloop van Vlaanderen en in de East Belgian Rally starten. Van waar die plotse ommezwaai ?
Na Ieper bleek dat we in het HRBC eerste stonden in onze klasse. Echter moesten er nog twee resultaten gehaald worden om deze plaats te kunnen verzilveren. Tijdens de zomervakantie hebben wij na rijp beraad en gesteund door het team van VADA-Racing besloten om de stap te zetten. Roeselare is een beetje in onze achtertuin en het parkoers in de Oost Kantons kennen we intussen ook toen we er als voorwagen hebben gereden.
Een drukke agenda rekening houdend met jullie deelname aan het VAS Historic Kampioenschap?
Van eind augustus tot eind september stonden er plots 4 rally’s op onze agenda, waarvan twee op totaal onbekend terrein. In Roeselare liep het bijna fout af toen we van de baan schoven. Dankzij de aanwezige toeschouwers werden wij uit onze benarde situatie bevrijd en haalden we de eindmeet met klassewinst. In Sankt-Vith verliep onze wedstrijd vlekkeloos en veroverden we de 8e plaats bij de Historics met opnieuw klassewinst.
Het legde jullie duidelijk geen windeieren?
Inderdaad. In het HBRC zijn we eindwinnaar in de klasse Classic, maar we eindigen vooral in de top 5 van het algemeen eindklassement bij de Historics. Niet alleen wij waren verbaasd van dit resultaat maar ook sommige kampioenschapsrijders zagen in ons plots geduchte concurrenten. Voor het VAS kampioenschap bij de Historics was het verhaal zeer vergelijkbaar: eindoverwinning in de klasse en tevens een 3de plaats in het algemeen eindklassement.
Enkel maar positief nieuws maar waren er dan geen minpuntjes dit seizoen?
Na 5 jaar in het vak staat de teller van onze rallydeelnames boven de 25. Wat ons betreft gaat dit jaar de geschiedenis in met onze eerste sortie, weliswaar zonder erg, en de eerste lekke band, gelukkig zonder veel tijdsverlies. Tot nu toe werden we hiervan gespaard maar dit zijn natuurlijk de risico’s van het vak!
En daarnaast blijven jullie te duchten concurrenten in de VAS Rittensport en de VAS-Classics wedstrijden.
Tien jaar geleden hebben wij onze eerste stappen gezet in deze twee disciplines van de autosport. Beetje bij beetje zijn we hierin gegroeid en hebben de vruchten geplukt van dit leerproces en werden we meermaals gelauwerd als kampioen in de twee disciplines. Door een drukke agenda hadden we twee jaar geleden besloten om niet meer aan de VAS-Classics wedstrijden deel te nemen. Maar na onze deelname aan herziene formule van de Leeuwenrit in 2018 hebben we de draad terug opgepikt. Duidelijk hebben onze kennis op dat vlak nog niet verleerd. Ook in het rallygebeuren is rittensport al goed van pas gekomen bij het doornemen van de roadbook of bij een verplaatste tijdscontrole zoals in de Omloop van Vlaanderen dit jaar.
Hoe kwamen jullie op het gedacht om een lesavond te organiseren rond rittensport?
Mede door onze ervaring als lesgever maar vooral als ervaren rotten in het vak vroeg Autostal Atlantic ons begin 2018 om een lesavond te organiseren voor beginnende rittensporters. Dit was voor ons de beste manier om rittensport levend te houden door nieuwkomers te laten kennis maken met onze discipline. Samen met Autostal Atlantic voorzien we trouwens nog verdere initiatieven inzake rittensport.
Tot slot wat zijn jullie plannen voor 2019?
Onze voorliefde voor Rittensport en VASClassics blijft groot maar het is niet uitgesloten dat we terug de taalgrens oversteken om opnieuw te proeven van enkele Waalse wedstrijden. Wat het komende rallyseizoen
betreft staat momenteel nog niets vast. Vermoedelijk zullen we ons eerder focussen op het Belgisch Kampioenschap maar daar valt een en ander nog te bekijken in functie van de budgetten en het herstelling- en voorbereidingswerk aan onze rallywagen.
Dankwoord
Het rallyseizoen zit erop. Tijd om mensen die ons het hele seizoen gesteund en geholpen hebben
uitdrukkelijk te bedanken.
Speciaal dankwoord aan :
het ganse team van Vada-Racing en onze serviceman Jean voor de goeie zorgen voor,
tijdens en na de wedstrijden,
de fotografen langs de parkoers die onze rallywagen in de picture hebben gezet,
de talrijke supporters, familie en vrienden voor wie geen kilometer te veel was om ons te
zien passeren,
en onze trouwe sponsors die ons al jarenlang steunen.