EEN LADA 1500S ABARTH IN BASTOGNE
Guy Moerenhout, de bezieler van het internationaal befaamde Abarth Works Museum in Lier, presenteert dit jaar een indrukwekkend team met 7 Lada’s in de Legend Boucles. De wagen die Paul Fraikin en Eric van Bourgognie bemannen legt de link tussen Abarth en het Russische merk.
« Het was een verhaal dat ik nog maar pas ontdekte, dankzij een artikel dat verscheen in een Russisch magazine, » vertelt Guy Moerenhout. « Om zijn rallywagens extra punch te geven, heeft het Sovjet Rally Team een wagen en twee motoren laten prepareren in Turijn door Abarth. De Lada Abarth, gebouwd in 1974 had 140 pk. Fabrieksrijder Stasys Brundza nam de Abarth als voorbeeld en bouwde zijn Lada identiek op. Met die wagen werd hij 6dein de Acropolis Rally 1975, waarna hij VFTS oprichtte, de afdeling van Lada die competitiewagens zou ontwikkelen. Brundza volgde het voorbeeld van Cosworth, Gordini en Abarth, dat in feite aan de basis lag van VFTS. Ik heb het verhaal gecontroleerd bij mensen die destijds voor Lada werkten, in Hongarije en bij de mensen van Polski Fiat. Het blijkt te kloppen. »
Guy Moerenhout vond het project uniek en wilde er iets mee doen. « Ik heb in Rusland een Lada 1500 gekocht. Die werd in Polen ingeschreven en vervolgens hebben we de wagen exact opgebouwd zoals de Lada Abarth uit 1975 met dubbele Webers en een ander spruitstuk. Deze Lada Abarth 1500S Gr.2 zal bestuurd worden door Paul Fraikin.
Daarnaast heb ik in Litouwen een Lada 1500S gekocht van de kampioen. Guy Verhofstadt rijdt met een 1600 Gr.2 en zetten we nog twee VFTS’en in. Mijn VFTS is een erg geëvolueerde versie die je nieuw gebouwd kan kopen in Hongarije, met een klauwbak, powershift en een 1600 cc die 175 pk levert dankzij dubbele Webers en een aangepast spruitstuk, » lacht Guy Moerenhout, die het Lada Sport Historic team zal aanvoeren van 2 tot 4 februari in Bastenaken. (HVO)
Bron: speedmagazine