Strijd tussen Youngtimer-Oldtimer in Historic BRC
Het Historic Belgian Rally Championship (HBRC) is immens populair bij de fans en zal ook tijdens de Herock Spa Rally ontzettend interessant worden. Voormalig RACB National Team-rijder Gino Bux haalt dezer dagen zijn hartje op aan het stuur van een Ford Escort MK1, eigendom van corijder Steven Spitaels. Zijn zege in de East Belgian Rally 2018, waar hij de tenoren van de categorie klopte, spreekt boekdelen over zijn ambities.
In Spa moet de streekrijder het onder andere opnemen tegen Stefaan Prinzie en Sharon Vermeulen, in de iconische Opel Ascona 400, maar ook tegen Johnny Delhez en Vincent Duchesne, met hun Ford Escort MK2 één van de publiekslievelingen. De 'oudjes' moeten het echter misschien afleggen tegen de 'iets minder oudjes', ofwel de Youngtimers, zoals de nieuwe Ford Sierra Cosworth van Dirk Deveux, die zijn debuut tot Spa moest uitstellen, of de BMW M3 E30 van Guino Kenis, winnaar van de Rally van Haspengouw in Landen.
Heel wat outsiders liggen op vinkenslag om van een zwak moment van de favorieten te kunnen profiteren, zoals de Ford Escort MK2 van Patrick Deblauwe en Jonathan Lemaire, Jean-Michel Gerome en Noël Geilenkirchen, maar ook Arthur Kerkhove en Christophe Doublet, of de Porsche 911 van Jean-Pierre Lequeux en Ana Cervera. Wat Luc Pauwels en Jean-Marie Wilmotte betreft, die hopen allicht op lastige weersomstandigheden, aan het stuur van hun vierwielaangedreven Audi Coupé Quattro.
Datzelfde geldt voor Michel Vandergeeten en Elisabeth Verschraegen, die met een zeldzame Lancia Delta HF Integrale in Groep N-versie aan de start staan. De prijs voor meest trouwe deelnemer aan historic-wedstrijden gaat zonder twijfel naar Pierre Jamin en René Beyers, eens te meer van de partij met hun onverslijtbare DAF 66 Marathon.