Wedstrijdverslag Glenn Rogiers en Filip Denblijden in de Monteberg Rally.
38ste algemeen, 5de Historic en 5de in de klasse ondanks onze slechte bandenkeuze !
"Voor de Monteberg Rally was Filip weer de co van dienst en volgens de weersvoorspellingen ging het terug een vettige rally worden dus zagen we het al zitten aldus een gemotiveerde Glenn."
De eerste kp lag er nat bij dus waren regenbanden een logische keuze. Aan de start had ik een raar gevoel bij het remmen dus werd er overal zeer vroeg en voorzichtig geremd. Tot overmaat van ramp gingen we nog een keer rond wat resulteerde in een 9de tijd bij de historics.
De 2de ronde werden er terug regenbanden gemonteerd wat duidelijk een verkeerde keuze was. Op kp Busseboom had ik geprobeerd de schade te beperken maar in een freinage brak de achterkant uit en gingen we rond, gelukkig zonder veel erg maar we verloren toch minimum 10 seconden hierdoor. De rest van de 2de ronde werd dan maar iets voorzichtiger afgewerkt om de banden toch iets minder warm te laten komen en niet weer hetzelfde mee te maken zoals op kp Busseboom. We sloten die eerste ronde af als 5de historic, wat eigenlijk nog redelijk meeviel gezien de omstandigheden.
Tijdens de service kregen we op het laatste moment nog een ferme regenvlaag over ons heen waardoor besloten werd om terug op regenbanden te starten. Wat weeral de verkeerde keuze bleek te zijn want op weg naar kp Busseboom lag alles er droog bij...
Ik had m’n lesje geleerd en zo werd kp Busseboom op een vlot maar voorzichtig tempo afgewerkt zodat we zeker niet nog meer tijd verloren door foutjes. Kp Dikkebus was de volgende kp, hier ging alles goed tot ik aan de zeer bekende haarspeldbocht aan de kapel een beetje te laat in de remmen ging waardoor we weer een paar seconden verloren. Kp Monteberg dan afgewerkt zonder grote problemen en sloten we ook de derde ronde als 5de af met 6 seconden achterstand op Geert Lacour, het beloofde nog een leuke laatste ronde te worden!
Voor de laatste ronde werden er eindelijk slicks gekozen en dat resulteerde uiteraard in betere tijden. Kp Busseboom reden we een 2de tijd waardoor we onze achterstand verkleinden naar iets meer dan 4 seconden. Met nog 2 KP’s te gaan werd er nog een tandje bijgestoken op kp Dikkebus. Maar toen we op een top kwamen en ik pas na de top wou remmen voelde ik de achterkant licht worden en moest ik op het laatste de wagen nog rond gooien om toch zo weinig mogelijk tijd te verliezen. We reden toch nog 0.3 seconden sneller dan Geert Lacour en zo stonden we nu nog exact 4 seconden achter op 1 kp van het einde.
Op kp Monteberg werd nog eens alles uit de kast gehaald maar toen ik een paar waaiers nog a fond wou nemen en dan pas begon te remmen voelde ik dat het net iets te laat ging zijn. Met gevolg dat we weeral rond stonden en een kleine 15 seconden verloren, ook reed Geert Lacour nog een sterkte eerste tijd waardoor we als 5de de rally afsloten.
Gezien de omstandigheden mogen we zeker niet klagen over het resultaat, 38ste algemeen, 5de Historic en 5de in de klasse. Het kon natuurlijk een nog beter resultaat zijn moesten we niet 2 ronden de verkeerde banden gekozen hebben en niet zoveel foutjes gemaakt hebben maar ook dat is rally. We mogen al blij zijn als we de rally kunnen afsluiten op een mooie ereplaats en niet al te veel kosten hebben.
Bedankt aan m’n vader en de servicemensen voor hun inzet in deze koude weersomstandigheden en het voorbereidend werk aan de wagen waardoor we eigenlijk de ganse rally zonder mechanische problemen konden rijden.
Ook bedankt aan de mensen van de catering en ook aan mijn vrouw voor de steun, het geduld en het koude weer te doorstaan. En tot slot ook nog eens bedankt aan de supporters en zeker ook aan de sponsors en Filip Denblyden, de copiloot van dienst!