Dirk Deveux oppermachtig op de maaskiezel !
Dirk Deveux was oppermachtig in zijn 4x4 !
Voor de wedstrijd waren er 2 kandidaten voor de overwinning, Dirk Deveux in zijn Ford Sierra Cosworth 4x4 en Guino Kenis in zijn snelle BMW M3.
Na de eerste ronde van 5 proeven won Dirk 3 van de 5 proeven en Guino 2. De toon was gezet, zonder problemen voor beide gingen zij onderling uitmaken wie er de bloemen gingen meenemen naar huis.
In de andere klasse, de PTN was het spannend tot de derde proef, daar reed thuisrijder Christophe de Leeuw in zijn Opel Ascona A de snelste tijd op de 1ste en op de 2de proef. Jens Maes volgde als 2de ook in een Ascona op 3.8 sec.
Maar de spanning was jammer genoeg vlug gedaan toen de steekas op de Ascona A van Christophe de Leeuw brak. Hij was nochtans uitstekend gestart,want hij verloor op de proef Veldhoven maar een 11tal sec op de BMW M3 van Guino Kenis. Hopelijk word de snelle piloot uit Limburg eens van pech gespaard en kan hij zijn goeie prestaties eens in resultaten omzetten.
In de algemene stand leek het nog spannend te worden, toen de Ford-rijder lek reed, maar Guino Kenis kon de kloof nooit dichten. "Er was die lekke band en de temperatuur van de motor liep ook redelijk hoog op, maar voor het overige kenden we geen problemen. Ik begin de Sierra steeds beter te kennen. Het deed deugd om eens veel kilometers te kunnen maken op een droog parcours, want zowel in Spa als in de Wallonie was het overwegend nat en in Tielt reden we met een kapotte versnellingsbak," vertelde Dirk Deveux, die ook veel lof had voor Guino Kenis. Hij zou uiteindelijk na een prachtige wedstrijd een 47 tal sec overhouden op Guino Kenis die 2de werd.
De BMW-rijder strandde met zijn M3 op 47" van de winnaar. "Met onze achterwielaandrijving waren we op het onverhard kansloos tegen de Sierra," vertelde Guino. "Maar, ik hou van het rijden op onverhard. Het ging heel hard, soms misschien over de limiet, en ik kon aardig in de buurt blijven, maar meer zat er echt niet in. Deze ochtend hebben we zelfs de versnellingsbak uit voorzorg nog gewisseld na de derde proef."
Jens Maes reed ook een sterke wedstrijd en na het uitvallen van Christophe de Leeuw kon hij zijn derde plaats vasthouden tot het einde. "Ik heb even geprobeerd hoe dicht ik in de buurt kon komen van Kenis, maar dat was onbegonnen werk met onze Ascona," lachte Jens, die voor Arthur Kerkhove eindigde.
De jonge piloot uit Ronse stuurde zijn Ford Escort, geprepareerd door Philcars, naar de 4de plaats. "Opdracht volbracht," vertelde Arthur. "Op dit parcours waren we kansloos tegen Dirk en Guino, maar voor ons telden vooral de punten die we konden scoren voor het kampioenschap. We doen uiteindelijk weer een goede zaak. Wat er hier ook gebeurde, ik had voldoende voorsprong om als leider in het Historic BRC naar Ieper te trekken."
Koen Verhaeghe haalde bij zijn eerste deelname aan de Sezoensrally de finish met zijn Escort, en was tevreden over zijn 5de plaats. "We hebben deze rally in het programma opgenomen omdat ik niet mocht starten op de Monteberg. Het team had wel wat schrik van de maaskiezel, maar ik heb me goed geamuseerd," lachte Koen.
Jef Lapeire werd zesde met zijn Toyota Celica, voor Philip Smets met zijn unieke en originele Chrysler Sunbeam Avenger 1600 GT, een wagen die hij al 40 jaar in zijn bezit heeft en waarmee hij in de jaren '80 ook al rally's reed. Pierre Jamin sloot de rangschikking met zijn originele DAF 66 Marathon, maar wel als winnaar in HC1.
Ook noteren we nog de opgave van Eric Louies die het publiek vermaakte met mooie passages. Hij stond op een 5de plaats toen hij de handdoek moest werpen, jammer want het publiek genoot van zijn doortochten.