Voorbeschouwing Stefaan Stouf en Joris Erard in de Las Vegas Ypres Historic Rally !
Enkele weken voor de start van de Las Vegas Ypres Historic Rally en de Sas Pils Classic Rally, willen we vanaf nu alle dagen een deelnemend team voorstellen. Beginnen doen we meteen met één van de grote kanshebbers op de eindzege in de FIA-wedstrijd, en dat zijn Stefaan Stouf en Joris Erard met de Ford Sierra Cosworth.
Joris geeft ons tekst en uitleg.
Misschien beginnen met nog eventjes de editie 2018 te bekijken?
“Als we terugblikken naar vorig jaar onthouden we dat we een enorme remonte hebben gemaakt met een aaneenschakeling van snelste tijden. De remonte was nodig, want op de 1ste kp is na 100 meter reeds de turbo gebroken waardoor we 1 minuut verloren hebben…. De inhaalrace kon beginnen en op 3 kp’s van het einde stonden we al terug aan de leiding met ruim een halve minuut voorsprong op Lietaer. Maar op 2 kp’s van het einde brak de cardan….. Dan is dat echt balen….Met de Ford Sierra hebben we niet de betrouwbaarste wagen. Wat wil zeggen dat we steeds hopen op een probleemloze rally, maar als we eerlijk zijn, zitten we er toch wel wat mee in dat de wagen terug wat ‘kuren’ zal tonen. Als de wagen nu eens van start tot finish zich zou ‘gedragen’, zou de overwinning zeker haalbaar moeten zijn. Maar ja…."
Paul Lietaer verkiest dit jaar aan te treden in de Masters. Een zegen of een vloek voor de Historics?
“Door het aantreden van Lietaer in de Masters is een publiekslieveling weg gevallen. Dat is natuurlijk zeer jammer. Er zullen hierdoor zeker een aantal toeschouwers van de historics afhaken vrees ik.
Naar mijn mening moet er een nieuwe wind waaien bij de Historics in het algemeen, want als je in de wandelgangen hoort spreken zijn de historics wat aan het doodbloeien."
Hoe verliep jullie seizoen tot nu toe?
“Dit jaar hebben we toch een mooi resultaat kunnen neerzetten in Corsica & Orc Rally, waar we telkens 3de historic eindigden. Maar telkens hadden we mechanische problemen waardoor we veel tijd verloren.
In de voorbije ORC rally hadden we problemen met de mapping van de wagen waardoor we zo’n 100PK minder hadden. Zo is het strijden om de overwinning wel zeer moeilijk tov de concurrenten die ook niet stil staan.”
Uit welke hoek verwachten jullie het gevaar?
“We hebben gezien dat Bjorn Syx met zijn nieuwe BMW een goede & snelle piloot is, maar ook Vanwijnsberghe mogen we voorin verwachten. Het zal zeker een mooie strijd worden als iedere deelnemer eens gespaard kan blijven van pech. En dat wens ik iedereen toe ! Dit jaar staan er in het FIA-gedeelte wel wat buitenlanders aan de start. Maar Ieper is iets speciaals waardoor de buitenlandse deelnemers nooit echt hun stempel kunnen drukken. Een reden is ook dat wij als lokale piloten de klassementsproeven dan ook redelijk goed kennen en die parcourkennis is in Ieper een gigantisch voordeel. Iets wat de buitenlanders niet hebben. Maar op regelmaat kunnen ze wel hoog eindigen ! Bv een Daniel Alonso is iemand die als underdog toch wel eens in de top 4 zou kunnen eindigen. Misschien schrikken de vele grachten en elektriciteitspalen de buitenlanders ook wel een beetje af om hoge snelheden te halen. Want ook dat is uniek in Ieper !"
BRON: Ypres Historic Rally