Voorbeschouwing Dirk Deveux & Eddy Smeets met de Ford Escort in de Sas Pils Classics Rally !
Nog eens terugkeren naar de editie ‘18. Toen was jij, samen met Mats Vanden Brand, de revelatie van de rally, tot pech jullie aan de kant zette. Een gemiste kans?
“Tja... to finish first, you first have to finish. Ik was aangenaam verrast dat we vrijdagavond openden met een scratch en dat Mats en ik de avond als leiders konden afsluiten. Natuurlijk verwachtten we ons op zaterdag nog aan een stevige strijd met onder andere Lietaer en Stouf maar we werden al vroeg slachtoffer van onze beperkte parcourskennis. Het was de eerste keer Ieper voor Mats en we hielden ons aan de officiële verkenningen met amper twee passages . Dat werd cash betaald op KP Zillebeke waar we iets niet opgemerkt hadden en even van de baan doken. We reden de KP nog uit maar besloten om op te geven want we verloren teveel tijd en de M3 was ook beschadigd. Als Stouf met de intrinsiek snellere Cosworth erna ook in het opgavepark belandde, kan je het zeker een gemiste kans noemen want een mooie strijd met Lietaer én een podiumplaats was mogelijk geweest àls we de finish gehaald hadden...”
Een sortie begin dit seizoen fnuikte jullie rallyplannen?
“Inderdaad, twee opeenvolgende sorties in Haspengouw en TAC zorgden ervoor dat onze kansen voor de titel in de RACB M cup ineens erg klein werden. Vorig jaar werden we met vier zeges en twee opgaves “maar” vice-kampioen. Bovendien waren de sorties vrij zwaar wat financieel ook een impact heeft. En dan zwijg ik nog over de mentale opdoffer die Mats kreeg. Omdat hij het bovendien erg druk heeft met M3’s te bouwen voor klanten, werd besloten om even een pauze in te lassen... Het is sowieso de bedoeling om dit jaar nog terug samen te rijden maar waar en wanneer dat precies wordt, zal de tijd uitwijzen. Ik hoop alleszins dat het lukt in de East Belgian Rally want dat is de laatste wedstrijd waar we goede herinneringen qua eindresultaat aan hebben.”
Nu neem je naast Dirk Deveux plaats, een vaste kampioenschapsrijder. Wordt er dan gestart om voluit te gaan voor de eindzege of is het in de eerste plaats de bedoeling om de nodige punten binnen te rijven voor het kampioenschap?
“In Ieper ruilt Dirk de Youngtimer Sierra Cosworth voor de Escort MK2 waarmee hij vorig jaar nationaal historic won. Het zou geweldig zijn als ik hem naar hetzelfde resultaat kan navigeren. Hij zou graag wat punten goedmaken ten opzichte van Arthur Kerkhove die aan de leiding van het kampioenschap staat. Na het missen van Haspengouw en de opgave in de Wallonie, is ieder punt weIkom voor Dirk. Ik maak liever geen pronostiek en hoop op een fijne wedstrijd met een mooi resultaat.”
Wat is de specifieke moeilijkheid van een rally als Ieper?
Het is een gruwelijk snelle wedstrijd, onder andere door de diepe coupures. Een kleine fout kan zware gevolgen hebben. Dat weet ik nog van 2018. Ook de vele tempowisselingen vind ik er wel apart... En natuurlijk is de sfeer op en rond de Grote Markt ook geweldig. Ondanks de charmes van Boezinge heeft de organisatie er goed aan gedaan om het historic gebeuren meer te betrekken bij de moderne wedstrijd.
Er zijn nu en dan buitenlanders die kunnen meestrijden maar niet altijd tot op het einde... Dit jaar tip ik bij de moderne echter op Craig Breen terwijl ik erg benieuwd ben hoe Freddy Loix het zal doen bij zijn comeback. Bij de FIA historics denk ik niet dat een buitenlander een Belg kan verslaan voor de overwinning en bij de nationale historics acht ik die kans nog kleiner...”
BRON: Ypres Historic Rally