Verslag zaterdaggedeelte Spa Rally.
Stefaan Prinzie neemt de leiding met een zege in Spa.
Door de extreem natte weersomstandigheden zaterdag, werd het een afvallingsrace.Het regende onophoudelijk en zo kwamen de proeven er zeer verraderlijk bij te liggen.
Op de 1ste proef nam Robin Maes de leiderplaats al over van Stefaan Prinzie door geen goede bandenkeuze. Hij zou pas zaterdagmiddag het goede tempo vinden in de regen: "Ik ben gestart op Michelins met brede banden achteraan, maar toen ik in de tweede ronde smallere Pirelli's monteerde op de achtertrein vond ik meer grip",aldus Prinzie.Maar het was Cuvelier die in zijn Ford Escort MKII de snelste tijd reed.
Bij het begin van de 2de ronde stond Robin Maes stevig op de leiderplaats en had al een voorsprong van 42,3s op Stefaan Prinzie die op zijn beurt meer dan 5min voor stond op de Porsche van Lausberg.Slecht nieuws was er voor Leyon Geoffrey die met zijn Ford Escort MKI (stonden na 8 proeven op een mooie derde plaats) van de baan ging.Ook Tom Van Rompuy moest opgeven na de 8ste proef met motorstoringen.
De tweede doortocht op de Clémentine zaterdagnamiddag bracht de beslissing. Leider Robin Maes viel zonder ruitenwissers en werd daardoor verrast in een remzone. De BMW schoof rechtdoor op een talud en brak de ophanging. Stefaan Prinzie was meteen zegezeker, want achtervolger Sébastien Cuvelier stond op bijna 7 minuten...
"Blijkbaar had Cuvelier vrijdagavond opgegeven en was hij in Rally2 opnieuw gestart, met een tijdstraf, maar die straftijd verscheen pas bij het ingaan van de slotronde op de tussenstand. Ik was nog volop aan het aanvallen, toen ik besefte dat ik heel rustig kon uitbollen naar de finish. Maar, dat is ook niet zo makkelijk. Ik heb nog nooit zo hoekig gereden als op de laatste vier proeven. De uitlaat brak zelfs nog op de laatste proef...," genoot Stefaan Prinzie, die samen met Sharon Vermeulen de leiding neemt in het Historic BRC.
Sébastien Cuvelier was heel tevreden met zijn tweede plaats op 3'58": "Tweede worden nadat we vrijdagavond de versnellingsbak moesten vervangen, dat is een mooi resultaat. Zeker omdat Spa mijn thuisrally is," vertelde Cuvelier, die op het podium geflankeerd werd door André Lausberg, die zijn Porsche naar de derde plaats stuurde. Lausberg verloor een drietal minuten door een lekke band.
De tweede plaats in het kampioenschap is in handen van Arthur Kerckhove, die op zijn 20ste een erg knap debuut maakt in het Historic BRC met zijn bescheiden Ford Escort met een tweeliter Pinto onder de motorkap. "We hebben heel regelmatig gereden, want het is in de eerste plaats de bedoeling om te leren. Ik ben zelf verrast, maar we zijn opgerukt dankzij de pech van de anderen. De eerste keer op de Clémentine was wel heel speciaal!"
Luc Caprasse werd vijfde met de Audi Quattro, het ideale wapen in deze omstandigheden.