Gesprek met Arthur Kerkhove na diskwalificatie in Condroz Rally...
Tijdens de afgelopen Condroz Rally werd Arthur Kerkhove gediskwalificeerd nadat hij te snel reed in de servicezone, hierdoor zag hij de Belgische titel verloren gaan. Wij hadden een gesprek met de piloot uit Ronse die goed op weg was om Belgisch historic kampioen te worden met de Ford Escort MKII.
Wat is er nu precies gebeurd in de service zone Arthur?
"We stonden na de eerste boucle op kop, hadden een goed gevoel en hadden er zin in. De auto startte niet altijd, de starter was defect dus deze zouden we vervangen tijdens de service. Aan het einde van de service zat de starter er net op tijd in, jammer genoeg niet correct waardoor we onmogelijk konden verder rijden... Dus terug de box in om de starter goed te steken. We zaten al enkele minuten over de inkloktijd, en de moed zakte langzaam weg.. tot plots de wagen klaar was, en ik zo snel mogenlijk naar het podium wou rijden....De weg was vrij, het was middag en het grote volk was dus op de kp’s om de eerste wagens te zien. Hierdoor kon ik iets sneller rijden zonder toeschouwers in gevaar te brengen en wou zeker nog binnen de tijd inklokken. We klokten 9 minuten te laat in, dus we konden in koers blijven..."
Je kreeg dus een tijdstraf voor het te laat inklokken, maar ook voor het te snel rijden kreeg je een straf?
"Bij het binnenkomen in de tweede service moest ik meteen naar de organisatie, deze tikten me op de vingers maar konden niet meteen een straf uitspreken. Ze zeiden dat ik moest verder rijden en ze mij de straf later gingen geven. Ik wist wat de straf was volgens het reglement: een boete van €25 per kilometer te snel, en pas na 3x mag een concurrent uit koers gezet worden voor overdreven snelheid. Mijn verbazing was ook groot toen ik later op de avond een papier mocht ondertekenen waarin stond dat in uit koers gezet werd...."
Kon je zelf nog bezwaar indienen of je verhaal vertellen tegen de organisatie?
"Nee! Toen ik meteen vroeg om de sportcommissarissen te spreken werd dit geweigerd, ik kon of mocht niks meer doen.... Op dit punt in een kampioenschap, aan de leiding van de laatste rally en van het kampioenschap, is dit geen gewone manier van handelen. Moest elke concurrent op dezelfde manier behandeld worden, zou er geen enkele wagen uitrijden. Heel veel concurrenten rijden veel sneller dan 30 kilometer per uur in de service..."
Op sociale media krijg je heel wat steun, maar dit is waarschijnlijk maar een magere troost.
"Die steun doet wel goed, maar toch heb ik te titel niet in handen. We hebben een seizoen lang bloed zweet tranen en zeer veel geld in dit kampioenschap gestoken."
Neem je volgend jaar revanche?
"Nadat we op deze, volgens mij onterechte manier, verliezen is de goesting in een volgend seizoen te rijden serieus aan het verminderen. Voorlopig staan er nog geen rally’s op het programma voor volgend jaar, dus we zien wel..."
Bron Rallylovers