Legend Boucles @ Bastogne 2020 Wat u nu al moet weten…
Eerste info Legend Boucles @ Bastogne 2020
Er was een tijd dat het tussenseizoen synoniem stond voor een medialuwte wat informatie betreft. Sinds de komst van de Legend Boucles @ Bastogne aan het begin van de maand februari is de stroom aan informatie echter doorlopend en de wedstrijd van de Royal Automobile Club van Spa bezet gedurende lange weken zijn plaats op dit terrein. Zoals ondertussen de gewoonte is geworden verzamelden woensdag Pierre Delettre en zijn ploeg de pers, de partners, bepaalde deelnemers en de verantwoordelijken van de gemeenten, teneinde het kader te schetsen van de editie 2020 van de Legend Boucles @ Bastogne. En we moeten toegeven dat er al een hele stroom aan informatie is…
Afspraak in het eerste weekend van februari!
Een eerste belangrijke informatie is de datum van de wedstrijd. Die is altijd moeilijk om te zetten teneinde overeen te komen met de agenda van de betrokken gemeenten maar ook teneinde elke clash te vermijden met andere internationale evenementen die bepaalde vedettes zouden kunnen doen besluiten de Legend Boucles @ Bastogne 2020 over te slaan. Uiteindelijk werd het dus vrijdag 31 januari, zaterdag 1 februari en zondag 2 februari van het volgende jaar. Het was informatie die zich als een lopende vuurtje verspreidde over de sociale media, een duidelijk teken dat er werd gewacht op deze datum. En dat is nog zwak uitgedrukt…
Vereenvoudiging en de terugkeer van de rede wat de technische kant betreft.
Voor het technische reglement zijn er twee essentiële noties: “vereenvoudiging” en “de terugkeer naar de rede”. Voor de categorie ‘Classic’ gaat men door met een ongewijzigd reglement. De verplichting een veiligheidsboog te monteren in de wagens wordt op het programma gezet voor 2021, zoals eerder al werd aangekondigd.
De categorieën ‘Legend’ en ‘Challenger’ gaan ook door op een identiek technisch reglement. Dat verhindert dat een wagen die niet-conform is in de klasse ‘Legend’ kan overlopen naar de categorie ‘Challenger’ en daar de hiërarchie op zijn kop zou zetten. Integendeel zelfs, in ‘Challenger’ moeten de wagens gebouwd zijn voor 1987. In ‘Legend’ zijn enkel tweewiel aangedreven wagens toegelaten volgens de ‘Bijlage J2 van de FIA’ (bouwjaar tot 1990). Hun leeftijdscoëfficiënt gaat van 1,4 naar 1,2.
De belangrijkste info voor de categorie ‘Legend’ is het afschaffen van het concept van de ‘Super Legend’, dat slecht werd begrepen en ingewikkeld was om duidelijk te maken.
Dat betekent dat zowel in de categorie ‘Legend’ als in ‘Challenger’ de remmen en de ophangingen vanaf nu vrij zijn!
Sequentiële versnellingsbakken en schakelhendels aan het stuur worden toegelaten maar zullen wel een coëfficiënt van 1,5 toebedeeld krijgen. Maar de aanwezigheid van zulke versnellingsbakken brengt geen verplaatsing naar de categorie ‘Challenger’ met zich mee… Wat de motoren betreft wordt een boring toegestaan met een marge van ongeveer 20% zonder dat er aan de coëfficiënt wordt geraakt. Voor de mechaniek waar de boring wel meer dan 20% afwijkt, of waar van 8 naar 16 kleppen wordt gegaan, zal een coëfficiënt van 1,5 worden toegepast.
Vervangende motoren, van het type ‘Millington’ of ‘Honda’ voor de Ford Escort blijven verboden. Mogelijk worden die wagens ondergebracht in een categorie ‘Demo’, maar hierover is er nog geen uitsluitsel.
Wat de coëfficiënten betreft, werden de regels vereenvoudigd:
- Voertuigen gebouwd tot 31/12/1961: 0,95
- Voertuigen gebouwd tussen 01/01/1962 en 31/12/1986: 1,00
Slow Zones in de plaats van CP
Voor de editie 2020 van de Legend Boucles @ Bastogne zien we in het reglement de afschaffing van de CP (doorkomst controle) en de creatie van de Slow Zones, zoals we in het wereldkampioenschap Endurance zien. Het zal gaan om korte stukken waar een bepaalde tijd zal worden opgelegd. De redenen voor de keuze van dit systeem zijn meervoudig:
- Veiligheid van het personeel, met name de baanposten
- de snelheid reduceren bij het binnenrijden van de dorpen, waar het publiek talrijk aanwezig is
- de koppelingen van de wagens sparen door het aantal momenten van stilstand en vertrek in volle RT te vermijden…
Deze Slow Zones zullen worden aangekondigd door rode en groene borden aan de kant van de weg. De snelheid zal er worden beperkt tot ongeveer 30 km/u.
RIS Timing, Tripy en José Bailly voor de tijdswaarneming.
Wat de tijdswaarneming betreft in de Legend Boucles @ Bastogne 2020, zal RIS Timing zich bezig houden met de categorieën ‘Legend’ en ‘Challenger’. Tripy, met hernieuwd materiaal dat aan het team van José Bailly zal worden toevertrouwd, houdt de hiërarchie van de ‘Classic’ in het oog. Tripy zorgt ook voor een ‘tracking’ van elke wagen en dat maakt het mogelijk om de snelheid van elke wagen te controleren in de Slow Zones.
meer info zie Legend Boucles @ Bastogne 2020