Wedstrijdverslag Mathieu Lietaer en Ann-Sofie Vermeersch in de 6 Uren Van Kortrijk.
We kunnen terugblikken op een zeer geslaagd rally seizoen met als kers op de taart een VAS titel in D4 Historic en Klasse H3 !
De 6 uren van Kortrijk, laatste wedstrijd van het VAS Kampioenschap en tevens ook onze thuis rally en eerste deelname voor Co Ann-Sofie Vermeersch in Kortrijk.
Gezien we zeker waren van de VAS titel in D4 Historic en Klasse H3, konden we de riem wat lossen voor de start van de wedstrijd. Toch kriebelt het altijd enorm om een mooi resultaat neer te zetten in Kortrijk. Veel van onze vrienden komen kijken en voor eigen volk kunnen we net dat tikkeltje meer.
Dat lukte ook, voor 3/4 van de eerste proef op kp Lavano. Tot net voor het verlaten van de laatste ronde de alternator 17 volt in plaats van 14 volt begon te leveren. De motor kreeg op verkeerde momenten ontsteking en we raakten niet meer vooruit. De lampen verteerden de 17 volt ook niet zo goed en sprongen allemaal kapot. Na een goeie minuut stil te staan gaf de alternator volledig de geest en konden we verder op batterijspanning de proef afwerken, zonder verlichting welliswaar.
Hierdoor verloren we nog eens 2,5 min in het donker, met resultaat 43e van 49 aangekomen Historic en Youngtimers. Niet bepaald iets om naar huis over te schrijven.
Op de service werd een nieuwe alternator gestoken en konden we de nacht in om op dag 2 te remonteren. Wat ook goed lukte we draaiden de eerste proeven op zondag top 10 -15 tijden in Divisie 4. Op Kp Bellegem werd kregen we een normtijd door de sortie's van Kristof Baert en Michel Casseyas die de weg versperden. Daardoor verloren we een grote minuut door die normtijd. We kregen 11min17, terwijl onze tweede tijd op de zelfde proef 10min15 bedroeg. Waarschijnlijk omdat we nog zo laag in het klassement stonden kregen we een minuut aan ons been. Over gans de rally verliezen we zo 4.5 min door normtijden en problemen. Zo gaat de sport nu eenmaal, het loopt niet altijd zoals we het gepland hadden.
"Wel konden we op Kp Mouscron, tijdens de tweede ronde, een 4e tijd D4 en 32e tijd algemeen bij de moderne neerzetten. Die rondenkoers, in vette omstandigheden, op de lavano site ligt me zeer goed, de tijden liegen er niet om. Tijdens de laatste ronde liet ik me nog even vangen net na de finish van Kp Aalbeke. Daar gingen we na de flying finish rond en kwamen we vast te zitten, tot groot jolijt van Co Ann-Sofie. Ah ja, iedereen gaat wel eens in de fout en we verloren er geen KP tijd door. We lieten het niet aan ons hart komen en werkten de rally af met als resultaat 11e D4 en 6e Klasse H3.
Al bij al zijn we best tevreden, er zat meer in maar gezien de omstandigheden en pêch zijn we mooi terug gekomen. Ik had de indruk dat deze editie mogelijks wel de vettigste tot nu toe verreden is in de 6 uren van kortrijk 2.0 We er stonden al iedere keer aan de start sedert 2013 en dit jaar spant de kroon alvast. "Aldus een tevreden Mathieu."
We kunnen terugblikken op een zeer geslaagd rally seizoen: 11 wedstrijden, waarvan 1x met de Paul Lietaer BDA, 3x klasse winst, 2x podium in D4, 0 opgaves en de kers op de taart VAS kampioen 2019 D4 Historic en Klasse H3.
De wedstrijden die er persoonlijk het meest uistpringen dit seizoen zijn de rally van Ieper, Short rally van Monteberg, Hemicuda rally en Rally van Zuid-Limburg. Die laatste is een heel leuke ontdekking geweest van een toffe rally.
Ik merk zelf dat ik door de vele wedstrijden te rijden en eens een BDA kuur te ondergaan, enorme progressie maakte. Zolang de mechniek blijft volgen en het betaalbaar blijft, uiteraard mijn gezin akkoord gaat en er niet onder lijd, blijven we rijden. Ik blijf leuke complimenten krijgen over de rijstijl en progressie die we maken. Misschien, doen we in de toekomst nog eens een one-shot met de BDA of kijken we eens om met een moderne wagen uit te pakken. Het BK Historic lijkt me ook wel eens leuk te rijden. Alles op tijd en stond.
Eerst zal deze winter de Pinto MK2 escort volledig gestript, opgelapt en ge-upgrade worden waar nodig. Na 7 van de 8 rally seizoenen in mijn handen kan dat wel eens nodig zijn. We hebben enorm veel plezier aan deze wagen maar komen soms wat pk's en koppel te kort. We kijken waar we nog iets meer kunnen uithalen in de mate van het conforme en budget. Betrouwbaarheid draag ik hoog in het vaandel dus wil ik dat ook zo houden.
Wat de eerst volgende wedstrijd wordt in 2020 zal afhankelijk zijn van hoe het de werken aan de wagen vordert. We hopen Moorslede maar dat kan evengoed de ORC rally worden. Haast en spoed is zelden goed en een rebuild moet goed en doordachte gedaan worden.
Graag had ik Co piloten, Ann-Sofie Vermeersch, Robbe Ghesquiere, Olivier Courtens, Elien Verhaeghe, Gauthier Algoet en Jannes Cannepeel bedankt voor hun goed geleverde werk tijdens en voor de rally. Een goeie piloot is niets zonder een goeie rallypiloot.
De servicemannen, Rudy, Pieter en Marc alsook het volledige VADA racing team! Zonder jullie geen rally en jullie stelden alles in het werk om me steeds in koers te houden. De trouwe supporters die in weer en wind, zelfs de verre verplaatsing maakten om me te komen steunen.
In Kortrijk werd ik zelfs aangenaam en onverwachts in de bloemen gezet voor het behalen van de titel. Een zeer mooi gebaar, die ik enorm apprecieer!
Last but not least, de sponsoren, die hun vertrouwen in mij legden dit en hopelijk komend jaren. See you next year! #Zaniboo #ELIETtuinmachines #kantoorDelaere #D&Fengineering #DTdecorZwevegem #IMMOtion #SplitTapasBar #ride4TIMO #DakwerkenVerspaille