De 34 editie van Rally van Wallonïe profiteert dit jaar met diverse aanpassingen.
Een voor 60% aangepast parkoers !
De tijden dat rallyorganisatoren naar believen wegen konden uitkiezen en dorpjes doorkruisen om
hun proef elk jaar te vernieuwen, liggen al lang achter ons. Maar in de regio Namen heeft de
automobielclub van Namen dankzij de sterke banden van vertrouwen en loyaliteit met de meeste
gemeenten waar de rally van Wallonië de afgelopen 30 jaar passeerde een voorrecht en daardoor
hebben ze met inachtneming van het wettelijk en het sportief kader voor de vierde manche van
het Belgisch rallykampioenschap toch enige ruimte om hun parkoers aan te passen.
Daarvan profiteert dit jaar alvast de 34ste editie met diverse aanpassingen. Maar niet op
vrijdagavond, want voor het showgedeelte op de Citadel (waar de teams twee maal passeren) blijft
alles identiek zoals in 2016.
Zaterdag beginnen de teams hun dag met de te duchten proef van Arbre. Daar wordt (ter wille van
enkele bewoners) de startzone wel aangepast, maar die ingreep wordt grotendeels
gecompenseerd tijdens de finale met de ongekende doortocht in Besinne en de finish aan het
voetbalplein van Lesves. Dan volgt Bois de Villers, zonder noemenswaardige veranderingen en de
andere bekende showkp van Malonne. Hoewel de start verplaatst en de finish aangepast worden,
blijft de proef grotendeels hetzelfde, al zijn er deze keer maar twee i.p.v. drie passages en dat
louter en alleen om te voldoen aan de maximale limiet van het aantal kilometers. Na een regroup
in Jambes worden de debatten dan hervat in Natoye waar start en finish eveneens aangepast
werden, zodat na vier jaar de verwachte terugkeer naar Maibelle mogelijk werd. Maar de inwoners
van Maibelle kunnen ook nog weg voor ze ingesloten worden door de proef van Mohiville, de vijfde
proef van de dag, waarvan -eveneens omwille van de limiet van het aantal wedstrijdkilometersenkel
de finishzone ingekort wordt.
Zondag staan er vier verschillende proeven op het programma van de kortste etappe. Vedrin en
later Wartet worden in omgekeerde richting gereden, waardoor we dus twee nieuwe proeven
krijgen, tenminste voor die piloten die deze proeven nooit in die configuratie (met aangepaste finish
van Wartet) reden. Ook aan de proef van Crupet werd gesleuteld, want via de doortocht in het
gehucht Jassogne krijgt ze een start met een showgedeelte. Via de proef van Naninne keert men
dan terug naar de boorden van de Maas. Gezien het succes van vorig jaar opnieuw met een licht
aangepaste showronde maar nu ook terug met een vroegere onverhardstrook in het tweede
gedeelte, die evenwel niet te zwaar zal zijn aangezien ze voor de start goed geprepareerd zal
worden.
In totaal moeten de deelnemers dus verdeeld over drie dagen 25 klassementsproeven afwerken (2
op vrijdag – 3 lussen van 5 kp’s op zaterdag en 2 lussen van 4 kp’s op zondag) of in totaal 740 km,
waarvan 230 tegen de klok.