Verslag Rallye du Béthunois: Polle oppermachtig, maar voor de overige podiumplaatsen was het spannend tot de laatste meters !
Polle oppermachtig !
Spannend voor de overige podiumplaatsen tot op het podium !
Verleden weekend werd de Rallye du Béthunois gereden, zaterdag was er 1 proef en de zondag werden er 2x2 proeven afgehaspeld. We keken vooral naar de Belgen die de overstap maakten naar deze rally juist over de grens.
Zaterdag was het Paul Lietaer die in de Manta de snelste tijd draaide, hij is in theorie normaal niet te kloppen maar mss door zijn eerste deelname hier was hij mss wel benadeeld en konden de meer ervaren piloten hier wel van profiteren. Niets was minder waar want hij had zelfs al een voorsprong van 15.5 sec op zijn dichtste achtervolger Patrick Spillebeen in zijn BMW M3.
Patrick Mylleville in zijn Porsche 911 volgde op maar 0.4 sec van Patrick, ook de rest zat op een handdoek van elkaar. Thierry Deffontaine in zijn BMW 325i, Piet Declercq(Porsche 911) en Thomas Caron(Renault 5 Gt Turbo) stonden op plaats 4, 5 en 6 op slechts enkele sec van elkaar. Het zag er dus naar uit dat we een zeer spannende zondag gingen krijgen.
Op zondag ging het voor de podiumplaatsen er van meet af aan zeer spannend aan toe, met zomerse temperaturen en veel zon. Ook het publiek was zeer talrijk aanwezig en er werden nergens problemen vastgesteld.
Polle ging er als een speer van door, na de eerste 2 proeven stond hij comfortabel aan de leiding met reeds 1 min 10 sec voorsprong op de 2de. Het was Patrick Mylleville die in zijn Porsche 911 sterk bezig was en op een mooie 2de plaats stond en tevens aan de leiding bij de Classics. Maar veel voorsprong had hij niet op de 3 de, Piet Declercq ook in een Porsche 911 zat hem op de hielen met slechts 0.6 sec achterstand op Patrick. Maar ook voor plaatsen 4 tot 6 waren de verschillend zeer miniem: Thierry Deffontaine, Thomas Caron en Patrick Spillebeen stonden maar op 5 sec van elkaar. Alles ging beslist worden tijdens de 2 laatste proeven wie er naast Polle mee op het podium ging staan.
Zoals te verwachten ging Polle in zijn Opel Manta met de beker lopen en schreef een zoveelste overwinning bij op zijn reeds goed gevulde erelijst. Voor de plaatsen 2 en 3 ging het er zeer spannend aan toe: Patrick Mylleville in zijn Porsche 911 had de beste papieren en draaide tweemaal een 2de tijd na de ongenaakbare Manta. Hij mocht dus mee op het podium naast Polle en tevens winnaar bij de Classics, van een prachtprestatie gesproken.
Maar toch werden Patrick en Nicolas niet beloond voor hun sterke tijden: ze kregen 3 min straftijd door te vroeg naar het podium te rijden, van een domper gesproken.
"Co-piloot Nicolas doet zijn verhaal: na een foute communicatie de wedstrijd nog verloren. Wegens Corona moesten de co- piloten zelf de tijdsfiches invullen op aangeven van de controleurs en daar is het fout gelopen, waardoor we te vroeg waren op de regroup met 3 min straftijd als gevolg. Weg mooi resultaat maar we trekken ons op aan onze tijden waar we super fier op zijn."
Zo ging de tweede plaats nu naar de andere Porsche van Piet Declercq die ook een sterke wedstrijd reed, gevolgd door de BMW 325i van Thierry Deffontaine die mooi derde werd.
Ook de andere Belg Patrick Spillebeen reed een sterke wedstrijd maar was op proef 2 en 3 iets minder snel waardoor hij juist naast het podium viel. Op proef 4 en 5 verbeterde hij zijn vorige tijden en reed zelfs een 18 tal sec sneller dan de vorige passages maar strandde toch op een verdienstelijke 4de plaats.
Dominique Robillard werd in zijn Peugeot 205 Gti 5de gevolgd door Thomas Caron die 6de werd.
De top 10 werd vervolledigd door Serge Blanquart(Peugeot 205 Gti), Eric Defrance(Opel Kadett Gte), Christian Proville(Ford Escort Rs Mk2) en Freddy Mion die in zijn Peugeot 205 Gti de top10 afsloot.