Voorbeschouwing Rally van Wallonie.
Droogmans aan de start.
Komende vrijdag staat de 34ste Rally van Wallonie op het programma.Op vrijdag begint men tradioneel met de 2 passages op de Citadel.Bovenop de beroemde Citadel van Namen, quasi midden in de stad en in een historisch kader, werken de deelnemers een showproef af voor duizenden fans die hen aanmoedigen. De dwarse doortochten op het gravel van de Esplanade, gevolgd door de prachtige afdaling richting Maas over de Route Merveilleuse zijn een must voor liefhebbers van sfeer en spektakel. De etappe van zowel zaterdag (3 ronden van 5 kp’s) als zondag (2 ronden van 4 kp’s) start telkens om 8h00. De finish is zondagnamiddag omstreeks 15u30 voorzien in de tent die in het centrum van Jambes staat.
Als we naar de deelnemers kijken is het eerder een mager beestje.
Maar Robert Droogmans (Opel Manta 400) komt aan de start en dat maakt dat hij een te duchten concurrent zal worden voor de overwinning.Hopelijk is de wagen betrouwbaarder dan vorig seizoen tijdens de EBR.
Bij de piloten die strijden voor het kampioenschap zal het een onderlinge strijd worden tussen Stefaan Prinzie (Opel Ascona 400) en Robin Maes in zijn vertrouwde BMW M3.
Ook Patrick Mylleville komt aan de start met zijn Porsche 911.Bij de Fordpiloten zien we o.a.Arthur Kerkhove,Duthoit Eric,Tollet Emile en Morelle Olivier die onderling gaan strijden voor de snelste Ford piloot.
Tenslotte zijn er nog Luc Caprasse (Audi Quattro) en Wirtz Marcel (Mercedes 190-E).
Parcours:
Zaterdag beginnen de teams hun dag met de te duchten proef van Arbre. Daar wordt (ter wille van enkele bewoners) de startzone wel aangepast, maar die ingreep wordt grotendeels gecompenseerd tijdens de finale met de ongekende doortocht in Besinne en de finish aan het voetbalplein van Lesves. Dan volgt Bois de Villers, zonder noemenswaardige veranderingen en de andere bekende showkp van Malonne. Hoewel de start verplaatst en de finish aangepast worden, blijft de proef grotendeels hetzelfde, al zijn er deze keer maar twee i.p.v. drie passages en dat louter en alleen om te voldoen aan de maximale limiet van het aantal kilometers. Na een regroup in Jambes worden de debatten dan hervat in Natoye waar start en finish eveneens aangepast werden, zodat na vier jaar de verwachte terugkeer naar Maibelle mogelijk werd. Maar de inwoners van Maibelle kunnen ook nog weg voor ze ingesloten worden door de proef van Mohiville, de vijfde proef van de dag, waarvan -eveneens omwille van de limiet van het aantal wedstrijdkilometersenkel de finishzone ingekort wordt.
Zondag staan er vier verschillende proeven op het programma van de kortste etappe. Vedrin en later Wartet worden in omgekeerde richting gereden, waardoor we dus twee nieuwe proeven krijgen, tenminste voor die piloten die deze proeven nooit in die configuratie (met aangepaste finish van Wartet) reden. Ook aan de proef van Crupet werd gesleuteld, want via de doortocht in het gehucht Jassogne krijgt ze een start met een showgedeelte. Via de proef van Naninne keert men dan terug naar de boorden van de Maas. Gezien het succes van vorig jaar opnieuw met een licht aangepaste showronde maar nu ook terug met een vroegere onverhardstrook in het tweede gedeelte, die evenwel niet te zwaar zal zijn aangezien ze voor de start goed geprepareerd zal worden.