Stefaan Stouf en Joris Erard eindelijk beloond en winnen overtuigend de Ypres Historic Rally !
Stefaan Stouf en Joris Erard eindelijk beloond en winnen overtuigend de Ypres Historic Rally !
Spanning voor de overige podiumplaatsen tot het einde !
Na gisteren de South Belgian Rally, zijn we vandaag met de Ypres Historic Rally al toe aan de tweede manche van het BRC-Historic. Voor de start verloren we al twee voorname pionnen. Danny Kerckhof moest de handdoek gooien na mechanische problemen in de laatste kilometers van de South Belgian. En op weg van het wagenpark naar de assistentiezone moest Wim Soenens de Chevrolet Corvette aan de kant plaatsen met een afgebroken wiel.
Vele jaren kende hij pech en moest hij vroegtijdig naar het opgeverspark, maar dit jaar is het Stefaan Stouf nog eens gelukt: de beste zijn in de Bernard Degroote Ypres Historic Rally. Na zijn eerdere overwinning in 2015, nu dus terug primus. En vooral de wijze waarop spreekt tot de verbeelding.
“We reden alle snelste tijden, wat onze overwinning natuurlijk nog mooier maakt. Eindelijk konden we eens de weg op met een feilloos draaiende Ford Sierra Cosworth, behalve dan het kleine akkefietje met de ontluchter van de rem in de eerste klassementsproef. Een zege die meer dan deugd doet, na de vele pechrally’s.”
Was de spanning om de eerste plaats vlug verdwenen, de strijd om de ereplaatsen was des te boeiender. Tot in de laatste kilometers was er een strijd tussen enerzijds de BMW M3-rijders Bjorn Syx, Didier Vanwijnsberghe en Cedriek en Christophe Merlevede, en anderzijds Paul Lietaer.
De Opel Manta 400-rijder leek zich te verzekeren van de tweede plaats, tot koppelingsproblemen in de laatste snelheidsrit hem nog bijna de das omdeden. De wagen moest zelfs binnen geduwd worden in het gesloten wagenpark.
"De Opel Manta 400 heeft vandaag nog maar eens bewezen een heel competitieve wagen te zijn, want we bleven de ganse dag de BMW M3's voor. Ik ben heel tevreden," lachte Paul Lietaer.
Ook Cedriek Merlevede kende de nodige pech en verdween nog even in het decor door de regennatte en gladde proeven in de laatste ronde; Gelukkig zonder erg maar toch met de opgave als gevolg. Ook Piet Declercq moest nog de Porsche aan de kant zetten met mechanische problemen. Jammer, want daarmee verspeelde hij de zege in klasse PTN bij zijn 27ste deelname.
Uiteindelijk hield de Polle nog anderhalve seconde over op Bjorn Syx, die voor zijn tweede deelname aan de Ypres Historic Rally terug op het erepodium mag plaatsnemen. "Twee keer werd ik vandaag verrast in een van de eerste bochten op de Monteberg. Een keer rechtdoor en een keer rond. Ik maakte een paar kleine foutjes en mijn collega's hebben niet gewacht, want het ging vandaag erg hard! Ik ben wel tevreden met de derde plaats," aldus thuisrijder Syx.
Didier Vanwijnsberghe en Christophe Merlevede waren zeker tevreden met rang vier en vijf. Voor Vanwijnsberghe was het de terugkeer naar een echte Historic: "Ik ben heel blij met de nieuwe BMW M3. Deze wagen voel ik veel beter aan dan een 4x4," vertelde Didier.
Stephen Vankemmel eindigde in het spoor van de BMW M3 van Christophe Merlevede. Brecht Lavaert was tevreden met de 7de plaats bij zijn debuut met zijn nieuwste aanwinst, een BMW. Marijn Hoens, Jozef Lapeire, Philip Smets en Eric Louies sloten het klassement van deze Bernard Degroote Ypres Historic Rally af.
Bij de uitvallers zien we o.a. Arthur Kerkhove(olielek) en Dirk Deveux die al de hele dag met problemen kampte(versnellingspook, motor, turbo), en besloot uiteindelijk de handdoek te gooien. Spijtige zaak, want anders was hij de enige Historic-rijder die in de Historic-tweedaagse (South Belgian & Ieper) in beide dagen punten zou nemen.