Verslag Rallye Du Condroz: Bjorn Syx wint in zijn gekende spectaculaire rijstijl !
Bjorn Syx wint bij zijn debuut en nu ook al al geliefd over de taalgrens met zijn dwarse passages !
Nog voor start waren er al jammer genoeg 2 forfaits te melden met name Pierre Jamin in zijn Daf 66 Marathon en Marijn en Nick Hoens in hun Ford Escort MK I, allebei wegens medische redenen.
Voor de start was Dirk Deveux de te kloppen favoriet maar met Bjorn Syx en Didier Vanwijnsberghe aan de start in hun snelle M3's waren zeker te duchten concurrenten.
Het parcours lag er zeer modderig en verraderlijk bij wat het voor de piloten er niet gemakkelijker op werd. Het zag er naar uit dat het een zeer spannende wedstrijd ging worden want na de eerste 3 proeven hadden we 3 verschillende piloten die de besttijd hadden gereden. Didier Vanwijnsberghe reed op de 1ste proef de besttijd, op de 2de proef was Dirk Deveux de snelste en op de derde reed Bjorn Syx de snelste tijd. De verschillen waren zeer miniem waardoor het een onderonsje ging worden tussen die 3 piloten voor de overwinning.
Jammer genoeg bleef het niet duren want er waren weer enkele uitvallers te bespeuren, weg spanning. Op KP 8 was het inderdaad al afgelopen voor Didier Vanwijnsberghe, die amper 3"1 achter merkgenoot Syx stond. Vanwijnsberghe werd geveld door motorproblemen.
Een proef verder zette Dirk Deveux zijn Ford Sierra RS Cosworth 4x4 aan de kant. "Het wil echt niet lukken dit seizoen," verklaarde de titelverdediger. "We hadden een nieuwe versnellingsbak gemonteerd, maar nu liep de motor warm. De ventilator sloeg niet automatisch na, maar ook manueel kreeg de ventilator de motor niet gekoeld. Omdat de motor warm bleef lopen, zijn we gestopt. We moeten nu op zoek naar de oorzaak. Op dit moment is de ontgoocheling enorm groot. Ik weet niet of we in Spa van start gaan, maar de inschrijving is wel al betaald," aldus Dirk Deveux.
Ook Jean-Michel Gerome in zijn Ford Escort RS 2000 en Marc Ernster in zijn Ford Escort RS 1800 haalden het einde van de eerste dag niet.
Na de eerste dag stond Bjorn Syx comfortabel aan de leiding met 2m30s voorsprong op Fréderic François in zijn Ford Escort. Derde in de stand was Patrick Deblauwe(Ford Escort RS 1800) gevolgd door de zwarte Kadett van Danny Vancoillie.
Op de 2de dag waren al de snelste tijden voor Bjorn Syx in zijn BMW M3 waardoor hij met een ruime voorsprong de Condroz Rally won. Het was zijn eerste deelname en meteen rukt de BMW-rijder uit Poperinge op naar de derde plaats in de tussenstand. Een goed resultaat in de slotwedstrijd in Spa kan hem de titel opleveren.
"Het was zeker geen makkelijke wedstrijd," vertelde Bjorn Syx. "Het parcours is bijzonder glad en modderig. We hebben bovendien problemen gehad met het differentieel, waardoor we 30" tijdstraf namen omdat de vervanging langer duurde dan gepland. Helaas werd de concurrentie in Historic al vroeg uitgeteld."
Achter Bjorn Syx, overtuigend winnaar, ging de tweede plaats naar François Frédéric met zijn Ford Escort Mk2. "Nochtans had ik zondagmiddag zin om op te geven. We moesten zowel de proef van Marchin als die van Amay moesten we in derde versnelling afwerken, nadat de versnellingspook brak. We hebben doorgezet en het leverde ons de tweede plaats op," aldus François Frédéric.
Patrick Deblauwe werd derde. Daar kon hij best mee leven. "Het waren extreem moeilijke omstandigheden, zeker met een achterwielaandrijver. Ik heb misschien niet de juiste bandenkeuzes gemaakt," aldus Deblauwe.
Danny Vancoillie stuurde zijn Opel Kadett GTE naar de vierde plaats. Daar was de West-Vlaming heel tevreden mee: "Na 20 jaar in West-Vlaanderen te hebben gereden, heb ik beslist om andere rally's en regio's te ontdekken. De Condroz Rally is een van mijn lievelingswedstrijden. Dit was een heel moeilijke editie, met erg veel modder op de baan. Met onze 13"-velgen was het knap lastig. Voor mij is iedereen die de finish van deze rally haalt een winnaar," lachte Danny Vancoillie.