Wedstrijdverslag Francis Soete in de Short Rally Monteberg.
Na 10 jaren ervaring met 106’s, C2’s, en Clio’s had ex-organisator van de Rally van Komen, Francis Soete, voor het eerst geproefd van historic rally tijdens de rally van Kortrijk 2015 met een Opel Kadett GT/E. In zeer slechte weercondities en met een opgave 3kp’s voor de finish was er een beetje ontgoocheling.
Maar Francis had toch een goede ervaring achter de rug, en wou absoluut opnieuw met een achtertrekker rijden.18 maanden later, met zijn co Julien Frère uit Namen, waren ze aan de start van de “Station Le Seau” Monteberg Short Rally, met een Ford Escort MK2 van Alltec Seys :
Voor het eerst in 12 jaren hadden we beslist om “100% zen” aan een rally deel te nemen : Geen stress, geen doel, ... In het verleden gingen we vaak 2 à 3 doortochten doen op voorhand om ons goed voor te bereiden, maar onze beroepen en de tijd voor de kindjes maken dat nu onmogelijk. Het was dus een rare sensatie toen we om 17u30, dag voor de wedstrijd, nog met een blanco notaboek stonden !
De eerste doortocht op de Monteberg was vooral om de wagen aan de tand te voelen, met een beetje glijwerk hier en daar.We draaiden de 21ste tijd bij de histo’s maar ik had een goed gevoel en het was al verlangen naar de tweede proef, Busseboom. Een KP die me goed moest passen want ik hou van snelle waaiers en daar zijn er meerdere. We reden daar de 18de tijd en waren tevreden met onze progressie en van het spektakel dat we al begonnen te geven.
Voor de tweede doortocht op de Monteberg was er al meer vertrouwen. Misschien al iets teveel want we maakten een spin aan de top van de beklimming. We verliezen een klein tiental seconden maar verbeterden toch onze tijd met 3 seconden.Op Busseboom, alles verliept goed, en we tikten een 16de tijd, 5 seconden sneller dan de voormiddag.
Aan de start van de derde doortocht van de Monteberg kregen we nieuws dat heel de beklimming nat was. De brandweer had de baan moeten sproeien na verschillende sorties maar ook wegens olie op het wegdek. We lukten toch om onze tijd met 2 seconden te verbeteren, maar onze naaste concurrenten reden een half uur later op een verdroogde baan en dat koste ons twee plaatsen op het algemeen klassement.
Voor de laatste ronde beslisten we om alles te geven qua snelheid en spektakel. Op Busseboom waren we goed bezig maar het ging toch mis in de bekende bochtenserie R3-L3-R3 … In feite stonden er daar vrienden, familie en collega’s. Ik wou daar nog meer dwars te gaan maar had overdreven en ik belande in het patatenveld. Ik bleef op de gas duwen en met een 360° waren we snel weer recht op de baan. Toeschouwers hebben het zeker geapprecieerd …
Wat op Busseboom niet lukte, lukte wel op Monteberg. We reden daar een perfekte laatste KP met een verbetering van 12 seconden ! Eindelijk had de rally nu moeten beginnen ! Spijtig dat we niet meer rally’s rijden op een jaar want met meer ervaring heb ik de indruk dat ik iets goed zou kunnen doen bij de histo’s, en zeker met een achtertrekker.
In het algemeen klassement eindigen we op een 16de plaats op 26 geklasseerden (35 starters). Dit is misschien geen topuitslag maar met een wagen van max 170cv is het moeilijk om veel hoger te staan. We verlangen al naar de volgende rally, maar liefst met 50 pk’s meer !