Legend Boucles de Bastogne: François Delecour daagt de beste Belgen uit!
Na een editie 2022, die men als een overgangsjaar kan bestempelen, zitten de Legend Boucles @ Bastogne begin februari 2023 terug op hun kruissnelheid. De geplogenheden die samenhingen met de gezondheidscrisis zijn verdwenen. Dat betekent dat het weer volledig feest zal zijn, met een terugkeer van de feestelijkheden op vrijdagavond, met de signeersessies, de parade van de bolides door Bastogne, de iconische Place McAuliffe die opnieuw het zenuwcentrum zal vormen van het evenement, en niet te vergeten: de klassementsproeven op zondag, die opnieuw hun bosrijke karakter krijgen, zoals afgelopen maart…
Het resultaat is een deelnemersveld dat opnieuw rijmt met kwaliteit en kwantiteit, met meer dan 240 deelnemende wagens die verdeeld worden in de categorieën ‘Legend’, ‘Challenger’, ‘Youngtimers’, ‘Classic 65’ en ‘Classic 50’. En wat betreft de strijd om de zege in het algemene klassement, daarover bestaat er geen twijfel: de fans van rally gaan ervan genieten!
Na Thierry Neuville, Bryan Bouffier, Mikko Hirvonen, Kris Meeke en Stéphane Lefebvre is het nu François Delecour die bovenaan op de affiche staat voor deze editie 2023 van de Legend Boucles @ Bastogne. Met zijn 60 jaar is deze rijder, die gekend staat als “mister laatremmer”, jonger dan ooit! Met vier overwinningen in het wereldkampioenschap rally op zijn palmares, hoort hij bij de legendes van deze discipline… En hij blijft de jongere generatie uitdagen, zoals men nog kon vaststellen in de recente Rally van Monte-Carlo. In Bastogne erft Delecour de beroemde Ford Escort Mk2 ‘PYB-106’ van Christophe Jacob en hij stak zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken tijdens de besprekingen met Pierre Delettre!
De zware jongens!
Vergis u echter niet! De Fransman, die afkomstig is van Hazebrouck, in het noorden, zal het niet gemakkelijk hebben in de Legend Boucles. Op zijn pad zal hij een zekere Cédric Cherain (Ford Escort Mk2) tegenkomen, meer dan ooit een van de publiekslievelingen na zijn exploten in het Belgische kampioenschap rally aan het eind van vorig seizoen. Maar er is ook Ghislain de Mévius (Ford Escort Mk2), die de zaken weer opneemt en totaal gemotiveerd is! Dan is er nog de ‘lokale held’ Fred Caprasse (Ford Escort Mk2). Die schreef zich op de valreep in, met het absolute voornemen om iedereen te verrassen en zijn eerste zege in het algemene klassement te scoren! Dat belooft dus…
En dat is nog niet alles! De Legend Boucles @ Bastogne verenigt ook andere deelnemers die afkomstig zijn van heel andere, dikwijls verschillende, horizonten. De lijst aan podiumkandidaten is, op zijn minst gezegd, zeer indrukwekkend. Op de RT’s van de provincie Luxemburg worden jongens losgelaten als de voormalige winnaars Stefaan Stouf (Ford Escort Mk1), Jean-Pierre Van de Wauwer (Lancia Beta Monte-Carlo), Marc Duez (Ford Escort Mk2) en Bernard Munster (Porsche 911 Carrera RS), maar ook Patrick Snijers aan het stuur van een indrukwekkende Chevrolet Corvette C3 Stingray (!), en ook nog Olivier Cartelle (Ford Escort Mk2), Thibaud Mazuin (met zijn papa Christophe, Porsche 911 SC 3.0 Gr.4), Emile Breittmayer (Ford Escort Mk2), Olivier Breittmayer (Ford Escort Mk1), John Wartique (Ford Escort Mk1), Yves Matton (Porsche 911 SC 3.0), Fred Bouvy (Ford Escort Mk2), Johnny Delhez (Ford Escort Mk2), Guino Kenis (BMW 325i E30), Jean-André Collard (Opel Manta 400), André Lausberg (Porsche 911 S), Julien Elleboudt (met Classic 21 journalist Dominique Dricot, Ford Escort Mk2), Grégoire Destexhe (BMW 325i E30) ...enz.
Buiten François Delecour is er nog een mooie internationale delegatie met de Fransen Eric Mauffrey (Ford Escort Mk2), Thierry Barjou (Ford Escort Mk2), Bernard Vialar (Opel Kadett GT/E), Pierre-Etienne Bordet (Triumph TR8), Lionel Moutouh (Ford Escort Mk1), César en Karl Vandewoestyne (Porsche 911 SC) en Maxime Vilmot (Ford Escort Mk2), de Duitsers Henning en Axel Schütt (Ford Escort Mk2), de Brit Steve Hopewell (Ford Escort Mk2), Nederlander Armand Adriaans (Datsun 240 Z)...enz.
Opgelet voor de regionale rijders!
Naar voorbeeld van Fred Caprasse, zijn ook andere regionale rijders meer dan ooit vertegenwoordigd op de proeven. Zo zijn er Frédéric François (Ford Escort Mk2), Loïc Pirot (Ford Escort Mk2), Christophe Daco (Ford Escort Mk2), Nicolas Blerot (Peugeot 205 GTi), de begenadigde familie Glaude (papa Christian, dochter Anne en de zonen Sébastien en Guillaume) met hun Volvo’s 142 en 144, en ook nog Didier Joris (Ford Escort Mk2), die aantoont dat de handelaren in Bastogne nooit stil staan.
De lijst is verre van volledig maar noteren we toch nog de aanwezigheid van Sébastien Incardona (Ford Escort Mk2), Bernard Lamy (Volvo 240), Christophe De Leeuw (Opel Ascona A), Simon Puype (Opel Manta A), Gilles Bindels (Ford Escort Mk2), Laurent Noël (Ford Escort Mk2), André Glesner (Porsche 911 SC 3.0), Laurent Richard (BMW 2002 Tii), Billy Simoné (Opel Kadett GT/E), de terugkeer van de sympatieke Eric Wilmus (BMW 323i E21) en ook nog de circuitrijder Hervé Maillien (Ford Escort Mk1).
Het lijdt geen twijfel: met een dergelijk startveld zal men zich niet gaan vervelen in de regio van Bastogne, zeker niet tijdens de wedstrijd (met 15 RT die voorzien zijn op het programma), maar ook niet ervoor of erna! Ook dat zijn de Legend Boucles…