Stefaan Stouf en Joris Erard dubbele winnaars van de Legend Boucles @ Bastogne !
The Legend Boucles @ Bastogne is een apart, apart en vreselijk veeleisend evenement. De editie van 2023 was geen uitzondering, integendeel! Met een ronduit indrukwekkende lijst van stopzettingen en permanente wendingen was het scenario opnieuw onwaarschijnlijk. En net als in 2011 stormden Stefaan Stouf en Joris Erard binnen om de prijzenlijst van de grootste rally van België exclusief voor oldtimers te verdubbelen...
Goed gevuld was de lijst met Legend Boucles @ Bastogne 2023 favorieten zeker! Maar vanaf de eerste kilometers van de etappe van zaterdag begon het skimmen. Snel achter elkaar verloren Fred Caprasse (Ford Escort Mk2, motor), Ghislain de Mévius (Ford Escort Mk2, lekke band) en Marc Duez (Ford Escort Mk2, remmen) tijd, of zelfs al hun illusies in het geval van de eerstgenoemde. Ondertussen scoorde François Delecour (Ford Escort Mk2) de eerste scratch van het weekend, snel ingehaald door Cédric Cherain (Ford Escort Mk2) in het algemeen klassement.
Op de middag op zaterdag was er verbazing over de terugtrekking van Delecour, wiens escorte injectieproblemen ondervond. Olivier Cartelle (Ford Escort Mk2) werd uitstekend derde in het voorlopig algemeen klassement en werd verraden door een bobine op de weg naar de laatste RT van de dag. Ondertussen had Bernard Munster (Porsche 911) zijn versnellingsbak moeten vervangen, rookie Tom Boonen (Porsche 911) had last van de koppelingskant, terwijl Frédéric François (Ford Escort Mk2) uiteindelijk ook ten val kwam, slachtoffer van zijn versnellingsbak !
Resultaat: Cédric Cherain was zaterdagavond een solide leider voor Stefaan Stouf (Ford Escort Mk1) en Christophe Daco (Ford Escort Mk2)
Hoewel de zondagetappe om veiligheidsredenen begon met het afgelasten van de RT11, wekte Cherain de indruk zijn voorsprong perfect te managen. Tot RT13 in Sainte-Ode, waar de achteras van zijn Escort Mk2 brak bij het landen van een sprong!
Aangezien Olivier Cartelle deze zondagmorgen niet was vertrokken en Patrick Snijers, publiekslieveling aan het stuur van zijn indrukwekkende Chevrolet Corvette C3 Stingray, schitterde door afwezigheid bij de doorstart, richtte de groep sterke mannen van deze Legend Boucles zich als sneeuw voor de zon, terwijl het weer onaangenaam bleef, de kou, de regen en de wind wedijverden om de schijnwerpers.
Onder deze omstandigheden lieten Stefaan Stouf en Joris Erard de kans niet voorbijgaan om het aantal winnaars van het evenement te verdubbelen en twaalf jaar na de eerste een tweede overwinning toe te voegen. Specialist van de Ford Escort Mk1, waarvan het exemplaar ongetwijfeld één van de beste van Europa is, de Oostendse coureur, die vorig jaar pech had, bevestigde dit weekend dat hij één van de grote specialisten blijft in de rallygeschiedenis in XXL-formaat !
" De laatste special was echt lastig en we waren bang om de lekke band van vorig jaar opnieuw te beleven" , aldus Stefaan Stouf op de laatste TRC. Er stonden grote namen aan de start, maar om te hopen te winnen, moet je eerst finishen! We hebben de hele tijd nonsens vermeden het weekend. Twee keer de Legend Loops winnen, dat staat goed in de hitlijsten. Het is een rally van grote bekendheid, en twaalf jaar later weer aansluiten bij de overwinning, het is erg leuk ... "
Ultieme bewijs van de onvoorspelbaarheid van de Legend Boucles @ Bastogne, toen we dachten dat de top 3 algemeen bevroren was, de ultieme RT, de 22 kilometer van Lunch Garden Libramont, zagen Guino Kenis en Bjorn Vanoverschelde (BMW 325i E30) de zware artillerie naar voren halen, om een anthologietijd te ondertekenen waardoor hij het beste uit de Escort Mk2 van Christophe Daco en Emile Breittmayer kan halen! Magisch…
"De special was 22 kilometer lang, maar voor mij hadden het er 40 kunnen zijn", glimlachte Guino Kenis na de inspanning. We hadden besloten om het evenement krachtig af te werken, en ik ben tevreden met het resultaat!
Christophe Daco kreeg halverwege deze laatste special een lekke band en zakte van de 2e naar de 3e plaats… voor slechts 3 kleine punten! Nu medebestuurd door Steven Spittaels, bevestigde de inwoner van Léglise niettemin zijn podiumplaats van vorig jaar. " Om in Bastogne een resultaat te hopen te tekenen, heb je ook een beetje succes nodig " , analyseerde Daco. Terwijl hij goed voor de monteurs zorgt, en de monteurs in de watten legt, die in zo'n weekend gek werk doen."
Wat betreft Emile Breittmayer, hij faalde aan de voet van het podium, vooral tevreden om het podium te passeren met een intacte auto. " Ik heb in het verleden nog nooit echt de kans gehad om op zo'n ondergrond te rijden, en deze laatste special was helemaal te gek " , zegt de jonge coureur.
Uitstekende prestatie van Sébastien Incardona (Ford Escort Mk2) en zijn bijrijder Christophe Poës. Auteur van een trajectafwijking in de tweede passage van La Roche-en-Ardenne op zaterdagmiddag, Incardona gaf nooit op, wat resulteert in een uitbundige absolute top 5!
Het was uiteindelijk Ghislain de Mévius die de finale top 6 vervolledigde, nadat hij de snelste was in Lunch Garden Libramont. Een mooie troost voor de coureur van het G Rally Team na de lekke band bij de start van het evenement en de moeilijkheden tijdens de eerste dag achter het stuur van een auto met veranderd gedrag.
De Fransen Eric Mauffrey en Anne Brahy (Ford Escort Mk2) konden de specifieke kenmerken en moeilijkheden van de Legend Boucles @ Bastogne ervaren en eindigden als 7e. " Ik heb altijd een zwak gehad voor moeilijke evenementen en eerlijk gezegd is het in Bastogne erg moeilijk , legde Mauffrey zondagmiddag uit. In Frankrijk zijn er soms twee bochten die niet 'schoon' zijn op een special. Hier zijn er Niet eens twee die meer grip tonen dan de andere! Wat een reis!"
Het zeshoekige duo bleef Fred Bouvy en Jean-Louis Hottelet (Ford Escort Mk2) voor, die pas op de laatste meter opgaven, Johnny Delhez en Eddy Gully (Ford Escort Mk2), erg trots op hun plaats in de top 10, maar ook Nicolas Blerot en Melissa Poncin (Peugeot 205 GTi), indrukwekkend gemak met hun leeuwin.
Onder de laatste slachtoffers van het evenement wijzen we op John Wartique en Vincent Duchesne (Ford Escort Mk1), auteurs van een afwijking van het traject in de laatste RT, waarin ze hadden besloten het tempo op te voeren. Resultaat: een auto bleef minutenlang vastzitten en zakte naar de 13e plaats algemeen achter Christophe De Leeuw en Rutger Govaerts (Opel Ascona A), maar ook Olivier Breittmayer – de vader van Emile – en Pierre Sibille (Ford Escort Mk1). (Vincent Franssen / Foto's Letihon.be)