Voorbeschouwing Rally van Haspengouw: Tom Boonen debuteert, maar Dirk Deveux favoriet !
Het Historic Belgian Rally Championship zal dit seizoen een heel ander verloop kennen. Niet alleen tellen slechts de 6 beste resultaten mee, waarbij zowel de punten in de klasse als in het algemeen klassement meegerekend worden, maar vooral werd de indeling van de klassen grondig gewijzigd. Door auto’s met een vergelijkbaar potentieel in dezelfde klasse onder te brengen, krijgen we wellicht een spannender kampioenschap.
In HRC1 vinden we de favoriet terug, meer bepaald Dirk Deveux met zijn Ford Sierra 4×4 Cosworth. De voormalige Historic-kampioen uit Alken kent de streek als geen ander. Frank Baert komt ook met zijn Sierra Cosworth aan de start. De twee Ford-rijders hebben een pak ervaring, wat niet gezegd kan worden van hun concurrent in de klasse. Tom Boonen, genavigeerd door Erwin Mombaerts, komt immers voor de eerste keer aan de start van een echte snelheidsrally. En dat met een legendarische Lancia Delta HF Integrale geprepareerd door MCC uit het Nederlandse Veghel.
“Ik ga mezelf de tijd geven om de auto te leren kennen op de shakedown,” tempert de wielerkampioen de verwachtingen. “Ik heb nog niet op snelheid gereden met de Delta en ik hoor dat het niet de makkelijkste auto is…”
Een al even exclusieve bolide is de Ferrari 308 GTB van Olivier Breittmayer, die dit seizoen het volledige Historic BRC wil rijden, deze keer ook met een Belgische licentie.
Bij de overige kanshebbers rekenen we zeker Frank Jorissen met zijn Opel Ascona 400 in de legendarische kleuren van Guy Colsoul, maar ook de overige Escort-rijders Michael America, Nick Hoens, Etienne-Philippe Courtin, Reinaud Van Eecke en Bram Schrooten. Dirk Vermeersch is ook weer van de partij met zijn Fiat 124 Spider Abarth.
Parcours:
Op zaterdag 25 februari staan drie lussen van vier klassementsproeven op het programma, telkens na twee proeven onderbroken door een terugkeer voor een servicebeurt naar Hangar 66 in Sint-Truiden. Voor elke proef is ook een zone voorzien waar de rijders hun banden kunnen opwarmen. De openingsproef is Walshoutem (10,15 km), gekend om zijn passage aan het kapelletje, waar deze keer geen rondkoers voorzien is. De watersplash die vorig jaar Adrian Fernémont verraste kort na de start, is dit jaar verdwenen.
De tweede proef is Gingelom (10,96 km), een nieuwe proef die bij een aantal volgers gekend zal zijn omdat dit traject vorig jaar werd gebruikt als testbasis door een aantal teams. De proef bevat een rondkoers en de haarspeld is een gekend punt.
Na de service in Sint-Truiden, volgt klassementsproef Boekhout, die quasi ongewijzigd is overgenomen van vorig jaar. Enkel het slot van de proef is een beetje langer. De slotproef van de ronde en met zijn 13,22 km ook de langste proef van de wedstrijd is KP Gelmen, die start met een rondje rond het plein bij de start. Een ander gekend spektakelpunt is de haarspeld bij het kerkhof van Gelmen.
In totaal staan tussen 8h ’s ochtends en 20h ’s avonds 12 klassementsproeven op het programma, samen goed voor 137,07 km tegen de klok.
Voor meer info zie Rally van Haspengouw