Voorbeschouwing Rallye des Ardennes: Dirk Deveux versus Tom Boonen deel 2 !
Met de Rallye des Ardennes staat op zaterdag 1 april de derde manche van het Historic Belgian Rally Championship op het programma. Na de zege van Sébastien Incardona in de South Belgian Rally, zullen de hoofdrolspelers van de openingsmanche in Haspengouw weer vooraan te vinden zijn.
Wat het kampioenschap betreft, werd een belangrijke reglementswijziging doorgevoerd. In de eindstand van het kampioenschap zullen nog steeds de beste 6 resultaten tellen, maar deze moeten behaald zijn in 7 genomineerde wedstrijden. Elke wedstrijd is genomineerd, behalve wanneer een deelnemer vooraf meldt aan RACB Sport dat hij een wedstrijd niet wil laten meetellen. Dat betekent dat elke deelnemer een schrapresultaat heeft wanneer hij minstens 7 wedstrijden afwerkt. Een opgave is niet langer fataal voor de titelkansen.
Voor de meeste deelnemers zijn de 12 klassementsproeven van de Rallye des Ardennes nieuw en onbekend. Maar, voor oudgedienden in de rallysport klinken de klassementsproeven Molignée en Fonds de Lesse als muziek in de oren. Het parcours van deze Rallye des Ardennes is snel en natuurlijk. Een uitdaging voor elke rallyrijder, ongeacht de wagen waarmee hij rijdt.
Dirk Deveux won de openingswedstrijd in Haspengouw en met zijn Ford Sierra Cosworth is hij logischerwijze opnieuw favoriet in Dinant, maar Tom Boonen toonde in Haspengouw dat hij zeker het lef heeft om met zijn Lancia Integrale de strijd aan te
gaan met Deveux. Zonder een gebroken gaskabel was de wielerkampioen tot de slotronde in strijd gebleven voor de zege. Kan het lukken in Dinant? In elk geval kan hij rekenen op steun van twee teamgenoten van MCC uit Veghel. De eerste is Michel Vandergeeten, vorig seizoen vice-kampioen, die zijn volledig vernieuwde Lancia Delta Integrale zal presenteren. Vader en zoon Marco en Zion Geeratz brengen hun Lancia Delta 16v Evo aan de start, een versie die nog sneller is dan de Delta HF Integrale van het duo Boonen-Mombaerts. Maar, de Nederlanders pakken in principe geen punten, tenzij ze zich inschrijven in het BRC voor de start van de wedstrijd. Hetzelfde geldt trouwens voor de Ieren Kelly Donagh en Michael Cullen en Luxemburger Yann Munhowen, die elk een BMW M3 E30 aan de start brengen.
Een andere “youngtimer” is de Toyota Celica ST165 van Emmanuel Eggermont. De voorbije jaren reed Emmanuel voornamelijk in Frankrijk, maar in 2017 stond hij al aan de start van de Rallye des Ardennes met een Toyota Corolla 1600 GT (opgave). Daarnaast is het uitkijken naar een paar snelle Ford Escorts, te beginnen met die van Johnny Delhez en Patrick Deblauwe. Julien Elleboudt, genavigeerd door onze collega Dominique Dricot, wil zich ook vooraan mengen, net als Dirk Vermeersch met zijn Fiat Spider Abarth. Nog een snelle Escort is de RS 1600 MkI van Thaddé Plater-Zyberk, geprepareerd door Andes Motorsport.
Net zoals in Haspengouw en in Vresse-sur-Semois, belooft het een open strijd te worden voor de zege en de ereplaatsen in het Historic BRC.