Wedstrijdverslag Roel en Sven in de Rally van de monteberg: Een opgave met de eindmeet in zicht !
Een opgave door een lekkage van de versnellingsbakolie !
Na onze geslaagde deelname aan de short rally van Moorslede was dit onze tweede vas wedstrijd van het seizoen. In de aanloop naar de wedstrijd werden alle mogelijke weerapps geraadpleegd en hebben we nog vlug een extra setje regenbanden aangeschaft. Met dank aan vds banden om op zaterdagmorgen de regenbanden op onze velgen te trekken.
Op zondagmorgen bleek dat de regenval nog meeviel en te verwaarlozen was. Dan maar starten op onze toyo’s ipv onze regenbanden. Het bleek ook de goede keuze te zijn.
We wilden dit keer eens vanaf de eerste kp een goeie tijd noteren want in onze vorige wedstrijden reden we steeds snellere tijden na een tragere start. Nu was het er direct boem op! Na 2,5 min in de wedstrijd lag het ritme duidelijk wat te hoog. Roel zag zich genoodzaakt om een reddingsmaneuver uit te voeren bij het uitbreken van het gat van onze Peugeot bij een het nemen van een lange rechtse. Dit bracht ons niet uit het ritme en we klokten af op KP1 Dikkebus in 7min00.07. We namen 18sec op Koen Beyne die in dezelfde klasse rijdt. Een kanontijd dus.
Op KP2 Monteberg waren onze nota’s soms wat te voorzichtig en waren de lange stukken in ons nadeel met de wat oudere Peugeot. We verliezen dan ook meteen 24 sec op Koen. Dan naar KP Busseboom die jammer genoeg werd geannuleerd door een hevige sortie.
Op KP4 starten we terug zeer goed tot we na 1 minuut de rode vlag krijgen voor een sortie van de wagen voor ons. We slaan onze remmen toe zoals opgedragen in het reglement want dit is het signaal voor een onmiddellijke stopzetting van de wedstrijd en we naderen zeer voorzichtig tot op hoogte van de Peugeot van het rallyteam Vercruysse-Vaarten die met zijn neus ferm diep in de gracht zat. We vragen eerst hoe het met hen gaat om dan onze hulp aan te bieden om de wagen alsnog uit de gracht te trekken zodat ze hun wedstrijd zouden kunnen verderzetten. Gelukkig hadden de heren een koorde mee en was de klus in één minuut geklaard. Hup terug weg maar weg tijd natuurlijk.
Dan maar ons amuseren geblazen en onze nota’s wat verfijnen.
De volgende 5 kp’s rijden we terug aan een mooi tempo en maken we kennis met de vele collega’s liefhebbers van onze mooie rallysport. Velen doen dit met hart en ziel en houden zo de rallysport zeer levendig in West-Vlaanderen. Bij de start van de tweede keer busseboom krijgen we een witte rook die vanonder de motorkap komt. Oeps de ventilator vergeten te activeren waardoor onze koelvloeistof overkookte. Eens op de baan deed onze nieuwe alu radiator zijn werk en bracht de temperatuur terug tot een 70graden en konden we probleemloos de volgende boucle afwerken.
Bij onze laatste service van de dag dachten we met nog twee kp’s te gaan onze wedstrijd in schoonheid te kunnen eindigen.
Een lekkage van de versnellingsbakolie via de nochtans maar 2wedstrijden oude cardanas stak hier een steentje voor. We namen het zekere voor het onzekere en staakten onze wedstrijd om ons te focussen op de reparatie van de wagen voor onze volgende deelname aan de ORC Rally. Meteen na de wedstrijd ging onze Peugeot dan ook richting Dielie Motors te Oostrozebeke om hem terug met alle vakkennis te soigneren.
Op naar de ORC Rally binnen enkele weken om dan te genieten van een kleine pauze en terug te herstarten met de Hemicuda rally en rally van Kortrijk.
We willen zeer graag Maddy en het ganse Philcars team bedanken voor de alweer geweldige catering en sfeer op het service Park alsook onze vrienden van het D&D Rallyteam die een schitterende app wedstrijd reden. Proficiat amigos!
Verder ook graag een grote dankuwel aan onze sponsors die ons ondersteunen in dit avontuur.
Aux Caves d' Artois Quick Vilvorde Brico City Leuven Metaalwerkenbarzeele RB-Electro Rethorica Co'lab TH RenoProjects