Veel vernieuwing in de komende Ypres Historicrally.
De rally zelf onderging volgens koersdirecteur Johan Taffin enkele kleine wijzigingen. “De klassementsproef in Boezinge is uit het wedstrijdbeeld verdwenen, maar net als de moderne jongens, trekken wij op vrijdag ook tweemaal naar de nieuwe proef in Zonnebeke. Zowel de Las Vegas Ypres Historic Rally, voorbehouden voor FIA-gehomologeerde wagens, als de Classic Ypres Rally, voor het BHRC, rijden dezelfde proeven. Al naargelang het aantal starters in de Ypres Rally, wordt bij ons de start voorzien op vrijdagavond rond 18 uur, voor twee ronden van telkens twee proeven, zijnde Zonnebeke en Langemark.
Zaterdag komt dan het zware gedeelte. Start is voorzien rond de middag, en worden er nog 9 kp’s voor de wielen geschoven, die heel vaak een grondige wijziging ondergingen. De winnaar zou het eindpodium moeten bereiken rond 21 uur.
De woensdag voordien blijft onze shakedown behouden van 19 tot 22u in Boezinge, en is in de loop der jaren uitgegroeid tot de ideale aanloop naar een lang en hopelijk spannend rallyweekend.
De inschrijvingen komen vlot binnen, en bij de FIA’s zal het zeker uitkijken worden wie Paul Lietaer, aan de vooravond van zijn 60e verjaardag met de Subaru Legacy een strobreed in de weg kan leggen. Komt het gevaar uit Belgische hoek, met de gekende opponenten als Didier Vanwijnsberghe en Stefaan Stouf? Of kunnen de buitenlandse rijders eindelijk eens de ‘lokalen’ een pad in de korf leggen? Wat zijn Erik Comas (Lancia Stratos), de Fin Veikkanen (Porsche), Anton Werner (Audi Quattro) en Antonio Parisi (Porsche) waard op de smalle weggetjes van de Westhoek?
In de Classic Ypres Rally is het zeker uitkijken naar de vaste kampioenschapsrijders als Robin Maes, Dirk Deveux, Stefaan Prinzie en Patrick Mylleville. Maar traditioneel kunnen zich ook enkele streekrijders moeien in deze debatten. Denken we daarbij maar aan de BMW-rijders Christophe Merlevede en Alain Vermeulen.”