Wedstrijdverslag Mathieu Lietaer in de 6 Uren Van Kortrijk: Al bij al een geslaagd wederoptreden in de rallysport !
Een geslaagd wederoptreden !
"Na een goeie maand van voorbereiding, sleutelen en plannen was het dan eindelijk zover. We konden terug aantreden op de 6 uren van Kortrijk. Met een geslaagde persvoorstelling in de VR base in Kortrijk was de juiste trend gezet begint Mathieu zijn verslagje."
Althans dat dacht ik want op donderdagavond begon ik me wat ziek te voelen. Zenuwen voor de rally? Als ervaren rot zou ik er me niet aan laten vangen, toch ging het almaar slechter op vrijdag. Ik kon niks van eten binnen houden en verloor al evenveel vocht als het wispelturige Belgen weer. Een buikplaag,geen ideale omstandigheden om rally te gaan rijden. Met de weinige medicatie die hielp en trachten genoeg te drinken, stonden we ietwat onwennig terug aan de startlijn van Kp Lavano. Hopelijk niet al te veel last van de ongemakken en hopend deze proef, die altijd al een favoriet van me was, tot een goed eind te brengen.
We hadden het goede rubber voor gans de wedstrijd en klokten een kanon tijd op de openingsproef. 4e tijd Historic algemeen, 2e divisie 4 op slechts 6 seconden van nonkel Paul Lietaer en leider in de klasse H3.
Na een jaar niet meer in een koerswagen gezeten te hebben, een droomstart.
Toch waren we zeer realistisch dat het heel moeilijk zou worden dit resultaat vast te houden. Het lijstje topfavorieten was te groot, maar we zouden ons toch heftig verweren. Wat op zondag tot onze verbazing dan ook lukte. Na ronde 1 stonden we 5e historic algemeen, 3e divisie 4 en leider in klasse H3. Zou het toch kunnen?
Al gauw kregen we een eerste reality check voorgeschoteld. Op KP Aalbeke 2 reden we lek 2 bochten voor de finish. Ik coupeerde verkeerd en duwde de rechter achterband van de velg 2 bochten voor de finish. Gelukkig verloren we hier geen tijd, konden de band na de TK vervangen en tijdig de volgende proef starten.
Twee proeven later was het terug prijs. Op de ronde koers van kp Moeskroen reed ik tijdens de eerste passage, op de plek waar Jorg Lannoo de gracht in ging, rechts voor lek door een diepe put. Zo moesten we de volledige proef verder worstelen om op de baan te blijven. Dit resulteerde in een tijdverlies van 45 seconden. Slechter nog, we hadden maar één reservewiel mee. Onze enige hoop die ons nog restte was vragen aan Rik Vannieuwenhuyse, die na ons startte of we zijn reservewiel mochten gebruiken. Hij stemde toe en we konden de resterende kp Lavano afwerken en het servicepark bereiken. Langs deze weg wil ik Rik en Kenny ook danken voor hun hulp. Top rally collegialiteit!
De laatste ronde probeerden we de tijden nog wat scherper te zetten waardoor we als 11e historic algemeen, 6e divisie 4, 3de H3 en 39ste algemeen konden finishen.
Al bij al een geslaagd wederoptreden in de rallysport, gezien de omstandigheden. We nemen wat tijd om na te genieten, te evalueren, op onze positieven te komen en te kijken wat 2024 te bieden heeft.
Het was fijn jullie allemaal terug te zien op het parcours en de service.
Dank aan onze sponsors om dit opnieuw mede mogelijk te maken. Aan vrienden, familie en supporters om ons te komen steunen door weer en wind. Aan ons top service team die een huzarenstukje neerzetten en de wagens tijdig terug rally klaar kregen voor de opeenvolgende rondes.
En uiteraard Mister codriver, Robbe Ghesquiere, die me terug achter het stuur kreeg, een pracht persvoorstelling op poten zette en me de juiste kant opstuurde gans het weekend lang!
See you next year!
-Dakwerken Verspaille Deerlijk - VR base Kortrijk - Slagerij Con Carne Deerlijk - Eliet Tuinmachines Otegem - Kantoor Delaere Harelbeke - SD Projects elektriciteitswerken Zwevegem - DT Decor schilder en decoratiewerken Zwevegem- D&F Engeneering classic Porsche service Zwevegem - #ride4TIMO