Verslag TAC Rally: Polle fenomenaal en 12de algemeen !
Demonstratie van Paul Lietaer, Mister TAC Rally !
Het mooie weer zorgde gisteren voor veel volk langs het parcours van de 50ste TAC Rally, jammer genoeg was het deelnemersveld pover gesteld bij de historics met maar een paar deelnemers. Er zouden er trouwens ook maar 2 over de meet rijden.
Na de eerste vier proeven hebben we aan de top in Historic een overduidelijke leider. Paul Lietaer heeft met zijn Ford Escort RS 1800 een ruime kloof geslagen. “Ik probeer de BMW’s het vuur aan de schenen te leggen, maar met 270 pk tegen ruim 400 pk in de BMW’s, kan ik ook niet toveren. We amuseren ons wel,” lachte de Polle.
Antoine Van Ballegooijen begon sterk in zijn snelle Ford Sierra Rs Cosworth want op de 1ste proef was hij knap 2de, daarna kreeg hij problemen en moest opgeven.(Kon nadien nog herstarten en reed zelfs nog een besttijd op Oosthoek 2).
Koen Verhaeghe is, zelfs zonder vijfde versnelling, tweede. De derde plaats is in handen van Marijn Hoens. “Alles is goed gegaan, de auto is goed en we zijn goed bezig. We staan 42e in het algemeen.” Net als veel andere rijders legt Hoens uit dat de wegen er verraderlijk bij liggen. “Zeker in de bochten ligt er veel grind op de baan en de afwisseling van wegdek maakt het ook moeilijk. Daar is Tielt wel voor gekend natuurlijk, maar we hebben al een aantal keer deelgenomen en dat helpt wel.”
Het fenomeen Paul Lietaer, de “Polle” voor de vrienden, heeft opnieuw een demonstratie van zijn stuurmanskunst gegeven in de 50ste TAC Rally.
In zijn TAC Rally, waar hij in 1979 voor de eerste keer won en recordhouder is, overklaste de piloot uit Heestert de Historic-categorie met zijn Ford Escort RS1800. Lietaer mengde zich tussen de BMW’s van de M-Cup en strandde op de 12de plaats algemeen.
“Het lag er droog bij, met veel grind op de baan, ideaal om te spelen met onze Escort,” vertelde Paul Lietaer na de finish. “Het was jammer dat er weinig concurrentie was in Historic, maar ik heb in de snelle BMW’s van de M-Cup wel wat speelkameraden gevonden. Ik heb me geamuseerd, al had ik veel liever met mijn Subaru Impreza WRC S5 gereden. De wagen is nog niet klaar omdat ik wacht op de kabelboom die in Engeland gemaakt moet worden. Helaas zijn de wachttijden voor onderdelen in de autosport veel te lang. Ik hoop de Subaru in Oostrozebeke te kunnen presenteren.”
Ondanks het verlies van de vijfde versnelling vanaf de eerste proef, reed Koen Verhaeghe, de titelverdediger, lange tijd op de tweede plaats in Historic, maar uiteindelijk moest hij opgeven met een kapotte motor. De 2de plaats ging naar die andere Escort Mk1 van Marijn en Nick Hoens.
“Het ging boven verwachting goed,” vertelde Marijn. “De voorbereiding was spannend, want we kregen de motor pas maandag geleverd. Gelukkig was de auto net op tijd klaar.”