Verslag TAC Rally Youngtimers: Sascha Oosterlinck wint met ruime voorsprong !
Sascha Oosterlinck wint het Subaru-onderonsje !
In de categorie Youngtimers zag het er naar uit dat de overwinning bijna zeker naar een Subaru ging gaan, alleen was de vraag naar wie.
Sascha Oosterlinck was vooraf gezien als de snelste van het pak en na 4 proeven stond hij al aan de leiding met reeds meer dan 1 min voorsprong. Bjorn Huygelier en Sony Spriet volgden in hun Subaru als 2de en derde.
Sonny Spriet verloor heel wat tijd met zijn Subaru: “We hebben een lekke band gehad in Schuiferskappelle”, legt Sonny Spriet uit. “Aan de finish hebben we hem wel kunnen vervangen en dan klokten we vier minuten te laat in en hebben we dus 40 seconden straftijd. Maar goed, we zitten er nog in en kunnen nog genieten van de zon.”
Uiteindelijk kon er niemand wedijveren met Sascha Oosterlinck(hij reed zelfs nog een besttijd voor Polle tijdens de laatste proef) en won zo op een overtuigende wijze de 50ste TAC Rally.
“De Subaru bevalt me uitstekend,” vertelde Sascha, die in de eerste lus een kleine minuut verloor door een lekke band. “Toch is het niet zo makkelijk. Ik heb de indruk dat ik harder moet werken aan het stuur van deze 4×4 dan met de Escort waarmee ik jaren reed.”
Bjorn Huygelier uit Aalter-Lotenhulle was heel blij met de tweede plaats in zijn thuisrally. “We rijden slechts één nationale wedstrijd per jaar, onze thuisrally in Tielt. Ik heb jaren als copiloot samen met Andy Heyrick gereden in een Subaru. Dit is mijn eerste keer in Tielt als piloot en ik vond het geweldig! Zeker met deze Subaru uit 1993, want een Impreza blijft mijn lievelingsauto.”
Sonny Spriet die mee op het podium mocht, die zijn Subaru ook bij XLT huurde, had zich ook goed geamuseerd. “We hebben in de eerst ronde meteen een aantal minuten verloren door een lekke band, waarbij we nog eens 40″ straftijd namen op de verbinding. Daardoor verloren we de aansluiting, maar we hebben enorm genoten.”
Dominiek Kindt, de snelste bij de voortrekkers, eindigde met zijn Peugeot 309 GTI op de vierde plaats, voor Joeri De Bouvere in zijn VW Golf GTI. Jozef Lapeire werd in zijn gekende Toyota Celica zesde. Stijn Naert moest zijn snelle Citroën Saxo met technische problemen vroegtijdig aan de kant zetten.