Verslag Classics Ieper:Routinier Didier Vanwijnsberghe de sterkste in de Ypres Classic Rally
Spannende strijd in het Classicgedeelte!
Bij de ‘nationalers’ in de Classic Ypres Rally was het de hele zaterdag door een secondenspel. Didier Vanwijnsberghe had zaterdagmiddag de beste startpapieren, maar zijn BMW-collega’s wilden hem niet zomaar de overwinning op een schaaltje presenteren.
Christophe Merlevede nam enkele scratchtijden voor zijn rekening, maar verloor dan weer 20 seconden door een schuiver. Vanwijnsberghe kon eventjes weer orde op zaken stellen in Watou, maar ze bleven ongeveer binnen de halve minuut hangen.
In de laatste ronde van drie proeven moest Merlevede in Mesen echter nog naar de kant door technische problemen. Het verschil tussen Vanwijnsberghe en Maes voor de start van Zillebeke bedroeg nog 11.7 seconde. Didier toonde dat hij een waardig winnaar is door nog eens een scratch te lukken, 0.20 seconde sneller dan Maes.
“We hebben de hele dag echt alles moeten geven, maar de “oude” heeft nog eens bewezen zijn woordje te kunnen meepraten tegen de jonge garde” aldus Vanwijnsberghe. “Ik heb echt genoten van deze strijd.
Natuurlijk win je graag, maar had ik na dergelijk gevecht mij moeten tevreden stellen met de tweede plaats, dan had ik daar ook geen problemen mee gehad. Maar na heel wat pech te hebben gekend eerder dit seizoen moet ik stellen dat de champagne letterlijk en figuurlijk zoet smaakt.”
Robin Maes kwam als tweede dan weer over het eindpodium met wat gemengde gevoelens. “Enerzijds zijn we tevreden met onze tweede plaats, gezien we een enorm goede zaak doen voor het kampioenschap, waar we aan de leiding komen na de opgave van Stefaan Prinzie in de laatste snelheidsrit (kapotte ontsteking).
Maar natuurlijk hadden we veel liever zelf op het hoogste podium plaats genomen. Al is verliezen van een Didier Vanwijnsberghe helemaal geen schande.”
De derde plaats ging uiteindelijk nog naar Gunther Monnens met de Ford Escort. De Franse Porschisten Laurent Bayard en Fréderic Chambon vervolledigen de top-vijf.