Wedstrijdverslag Mathieu Lietaer in de Rally van Ieper.
Voor Mathieu Lietaer en Gauthier Algoet begon de heilige week al op woensdag tijdens de shakedown.
Zoals ieder jaar verzorgde Mathieu opnieuw het spektakel en plezierde het publiek, met enkele dwarse passages tot gevolg.
Op vrijdag avond werd er gestart voor 2x2 proeven. De piloot was niet in topvorm en kampte met darmproblemen net voor de start van de proeven.
Niet van de stress waarschijnlijk iets verkeerd gegeten. Des al niet te min, was het team gemotiveerd om, zoals in Oostrozebeke, met het mes tussen de tanden aan te vallen op proef 1. Toch werd in het achterhoofd gehouden dat het nog altijd Ieper is en een ware uitputting slag kon worden.
Op de eerste en nieuwe proef van Zonnebeke, draaide het team een redelijke tijd maar het kon sneller.Op de volgende proef Kp Langemark vond het team direct zijn draai en kon een mooie tijd neerzetten. Op service werd vastgesteld dat de nieuwe uitlaat op de escort een tikje gekregen had in één van de Ieperse coupuren.
Niks ernstigs, op naar de laatste twee proeven van de dag in het donker. Opnieuw kon Mathieu zijn tijden scherper stellen en ligt het rijden in het donker hem wel.
De eerste wedstrijd dag werd afgesloten 3 plaatsten hoger in het klassement op een mooie 20e plaats.
Op dag twee werd rond de middag gestart, de piloot had geen last meer van zijn darmen en kon met en gerust hart starten. Op de eerste proef kreeg ons team het al onmiddellijk heel warm. Op de beruchte eerste van 3 jumps op Kp Kemmel liep het bijna mis af.
“ Het was in het begin van de proef en in de nota's stond “top is Jump à fond” en zo nam ik die jump vol gas in 4de. De wagen dook na de jump met zijn neus tegen het asfalt, de achtertrein brak uit bij het landen, de piloot zocht grip en net te laat sloeg de achterkant van de wagen tegen een tallud en vervolgens tegen een boompje.
Alles in een fractie van een seconde, er werd niet getwijfeld en onmiddellijk verder gekoerst. Ik dacht onmiddellijk dat het game over was maar probeerde nog verder te koersen en met succes. Verder op de proef merkte ik een slepend geluid op en dat de achter kant van de wagen losser werd. Aan de finish werd de schade dan op gemeten. En die viel gelukkig nog mee. We konden gelukkig terug verder” aldus Mathieu
Het team wisselde na de proef een lekke band met kromme velg, controleerde de wagen en zette de ronde verder. Het team besloot om verder aan te vallen maar ook het oog te houden op het spektakel. Op service werd hard gewerkt om de wagen in koers te houden, met succes!
De volgende rondes werd telkens de tijd wat verscherpt enkel op Westouter- Bouscheppe werd een spin gemaakt, tot groot plezier van het publiek uiteraard.
" Al bij al ben ik zeer tevreden met het resultaat, mijn beste tot nu toe in Ieper. Ik merk dat we ook meer en meer mooie tijden kunnen draaien en toch nog spektaculaire passages kan maken. Uit verschillende hoeken hoor ik ook dat het een plezier is ons te zien passeren. Op het einde van de dag doet dat ook deugd en ben ik blij met de progressie die we maken. We kunnen het maar in verder stijgende lijn blijven aan houden." Aldus Mathieu.
Het team eindigde op een 15e plaats in de Ypres Classic Rally.
" Hierbij wil ik nog eens extra onze service mensen, Rudy, Pieter, Marc en Bart bedanken om met volle overgave de wagen in koers te houden.
Ook dank aan Gino, die klaarstond aan iedere finish en Elien, Luc, Els, Sylvia en Frida voor de mentale steun en uiteraard alles supporters en vrienden langs de weg".
Volgende wedstrijd voor het team word Hemicuda of rally van Doornik en als de wagen tijdig hersteld raakt de rally van Staden.
Met steun van: ELIET Tuinbouwmachines, IMMOtion Immobiliën, Kantoor DELAERE, PRESTO LETTER belettering, VERSCHUERE construct metaal consctructies.