Voorbeschouwing TBR Rallysprint:Hopelijk zonder noemenswaardige problemen.
De TBR Rallysprint zorgt voor 2 primeurs!
Voor Hans Degryse, Rik Clinckemaillie en het gehele TBR bestuur was er na de openingseditie van de “Rallysprint van Oekene” vorig jaar een moment van bezinning. Na heel wat problemen met de TBR in “rally” uitgave, werd er in 2016 beslist tot een terugkeer naar de rallysprint formule en de uitvalsbasis Oekene. Het was een terugkeer naar de basis en 2016 moest het jaar van de ommekeer worden.
Maar nu ook weer zorgden een misverstand over brandblussers en enige ongevallen voor lange vertragingen, de annulatie van een proef en ontevreden gezichten. Maar Hans Degryse en Rik Clinckemaillie van het TBR-bestuur laten het niet meer aan hun hart komen. Anno 2017 gaan zij met nieuwe moed aan de slag. “
Er staan een 26tal wagens ingeschreven voor deze editie.Voor de overwinning moeten we zoals gewoonlijk kijken wie de Polle kan verslaan.Normaal niemand en alleen pech kan hem van de overwinning houden.
Bij de overige deelnemers zal het mooie strijd worden om de podiumplaatsen.We beginnen met Kerckhof Danny(BMW E21)die na zijn mooie prestatie in Ieper zeker gaat meespelen voor een dichte ereplaats.Ook Danny Vancoillie (Opel Kadett GTE)is van de partij.Na zijn uitval in Ieper zal hij zeker gebrand zijn op een mooi resultaat.
Danny zorgt voor een eerste primeur want hij start met Thomas Geldhof de zoon van sponsor GG Construct die zijn debuut maakt als co-piloot.
Verder op de lijst is het ook uitkijken of Bram Fonteyne met zijn Volvo kan meestrijden voor het podium.Ook Wim Soenens komt nog eens aan de start en zal zeker voor het nodige spektakel zorgen in zijn BMW M3.
Ook Tom Tytgat met zijn Opel Kadett c GTE,Declerck Ronny(Opel Ascona),Michel Casseyas(Asona A)en Benouwt Frederik(Peugeot 309 gti)zullen trachten een top 5plaats te bemachtigen.
Ook voor een primeur zorgt Pascal Clarys.Hij start zondag met zijn dochter in de Opel Kadett D als allerlaatste op de deelnemerslijst.
Parcours:De belangrijkste wijziging is het wegvallen van de St-Eloois-Winkelse straat. Dat was een lang stuk, met veel inwoners, ook vele ouden van dagen, en daar kregen we dan ook de meeste vragen. Om iedereen gerust te stellen besloten we het grootste stuk van die straat niet meer in het parcours op te nemen.
Het snelle stuk aan de Toveressestraat is gebleven maar we hebben er een chicane ingestoken, die dit jaar zal aangepast worden. Er worden normaal gezien viermaal 14.85 km afgelegd voor een totaal van 59,4 km. De proef ligt nu op grondgebied Ledegem, Izegem en Oekene.
“Belangrijk is ook dat er een echte publiekszone komt aan de Kantinestraat, ter hoogte van de Ieperse weg, met parkeergelegenheid, een tent en catering” licht Degryse toe. “De mensen moeten zich dan niet meer door Oekene verplaatsen om de wagens te zien. Ze kunnen er de rally volgen op drie verschillende punten.”
De servicezone ligt aan de Armoedestraat. Op de Markt blijft een finishboog en een tent, maar die wordt uitgebaat door de mensen van café “De Platte Tube”, waar ook de administratieve zaken gebeuren.”