Wedstrijdverslag Frederik Benouwt in de Rally van Staden.
Hopelijk niet teveel schade aan de wagen anders zit het seizoen erop!
Nadat bleek dat onze 309 niet volledig conform staat om te mogen deelnemen in de nationale Omloop van Vlaanderen, hebben we besloten om in de plaats de rally van Staden te rijden.Ik keek er wel naar uit aangezien deze vorig jaar wat in mineur eindigde voor ons.
‘s Ochtends bleek al snel dat het niet gemakkelijk ging worden toen de hemelsluizen open barstten. Mijn eerste keer met de 309 in de regen, niet weten hoe hij ging reageren, en ook niet hoeveel grip de straatbanden van Toyo nu echt bieden in de regen.
Op KP1 ‘Staden’ brengen we het er al bij al wel goed vanaf. Een 13e tijd in Historic , 50e tijd op 98 algemeen en de snelste tijd in de klasse 5H7, 9 seconden vlugger dan onze merkgenoot Elie Norman.
Op KP2 ‘Westrozebeke’ besluiten we om op dit tempo verder te rijden, maar toch laten we ons verrassen in één van de zovele gladde rem zones. We vliegen het land in en verliezen er een 10/15 tal seconden. Zonder schade kunnen we weer verder. Hier moeten we 15 seconden toegeven op Elie.
KP 3 ‘Oostniewkerke’ is geannuleerd dus keren we voor de eerste maal terug naar de service, al bij al tevreden met de opgedane ervaring in de regen.
Op KP 4 ‘Staden’ is het bedoeling om hetgene van ‘s ochtends nog eens te herhalen, maar dit draait jammer genoeg wat anders uit. Kort na de start laten we ons opnieuw verrassen op een gladde rem zone en missen we op een haar na een elektriciteitspaal met de wagen, enkel het R-voorwiel heeft de paal wel geraakt, met een geplooide stuurstang als gevolg!
We kunnen de KP verder afwerken na de schade opgemeten te hebben, maar de wagen rijdt als een krab, snelheid kunnen we er niet meer mee maken. Aan de finish beslissen we dat we de service gaan proberen te halen en zo rijden we de resterende KP’s traag af.
Terug op service herstellen de mannen van Alltec Seys de geplooide stuurstang in een kleine 10 minuten, hierbij nog eens dikke MERCI mannen! Jullie zijn super.
Maar terug op de KP bleek al snel dat er meer aan de hand was, olie lekte op de ambriage door een kapotte dichting en deze verloor zeer snel grip, we kunnen wel nog even verder tot op een moment dat alles leek te blokkeren in het opschakelen na een bocht en we geen versnellingen meer kunnen nemen. We gieten een blikje cola op de ambriage en als bij wonder kunnen we weer schakelen.
Aan de finish en na een telefoontje naar de service vrezen we dat het huis van de versnellingsbak gebroken is. De schade is er nu toch en dus rijden we nog rustig de resterende KP’s uit om toch nog wat punten her en der op te rapen voor Divisie 5 en de Atlantic-speed challenge waar we aan de leiding staan/stonden.
Wat de rest van het seizoen nog brengt is nu nog onduidelijk tot we de schade goed hebben kunnen opmeten. Ik rij echter met een klein budget rally, dus als de kosten hoog oplopen zou dit het einde van het seizoen kunnen betekenen en zullen we onze leiding in de Divisie, klasse en Challenge moeten afgeven!
Zeer jammer, want ik was er wel trots op wat ik met deze ‘kleine’ wagen tot nu toe heb kunnen betekenen dit jaar! We zien wel…. we houden jullie op de hoogte!
Bij deze nog een dikke merci aan Restaurant T’Zonneke (De Panne), Verzekeringen Lahousse (Wijtschate), Bouwwerken Rudi Dekimpe (Boezinge) en Autosportcenter Alltec Seys voor de steun en vertrouwen.