Voorbeschouwing Conxion Omloop van Vlaanderen:Strijd op 2 fronten!
Na twee maanden pauze, staan de titelkandidaten allemaal aan de start van de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Toch zijn de titelkandidaten niet de favorieten in Roeselare.
Paul Lietaer in zijn Subaru Legacy tegen Stefaan Stouf in zijn Ford Sierra Cosworth 4x4!
Stefaan Stouf heeft na de Short Rally van Staden het nodige vertrouwen getankt.Hij kwam er aan de start als voorbereiding op de Omloop van Vlaanderen.Maar daar bracht Paul Lietaer zijn Ford Escort mee en kon daardoor niet met gelijke wapens strijden.In de Omloop brengt hij zijn tot nu toe ongenaakbare Subura mee en zal azen op revanche.Het zal een duel worden om naar uit te kijken.
Stefaan Prinzie en Robin Maes strijden dan weer om de leiderplaats in het Kampioenschap!
Voor de titelstrijd kijken we eerder naar de strijd tussen kampioenschapsleider Stefaan Prinzie met zijn Opel Ascona 400, uitdager Robin Maes met zijn gillende BMW M3 en Gunther Monnens, die met zijn Ford Escort meesterlijk naar de overwinning reed in de Sezoensrally. Het verschil tussen deze drie kemphanen in het kampioenschap bedraagt amper 6 punten!
Frank Baert start met zijn Ford Sierra Cosworth, terwijl Jens en Steven Maes elk mikken op een dichte ereplaats met een Opel, net als Chistophe De Leeuw.
Arthur Kerkhove, nog altijd erg mooi vijfde in de tussenstand van het kampioenschap in zijn debuutjaar, verdedigt zijn kansen met zijn vertrouwde Escort.Met routinier Geert Vandoorne en de Brit Graham Samuel heeft hij twee interessante referenties. Dirk Vermeersch blijft voor een originele noot zorgen met zijn Fiat 124 Abarth, een wagen die perfect beantwoord aan de spirit van de Historic rallysport.
Ook Guino Kenis staat op de deelnemerslijst,maar zal hoogstwaarschijnlijk niet aan de start verschijnen.Op de laatste proef in Kasterlee ging hij zwaar van de baan en zijn BMW M3 liep zware schade op.
Dit jaar verhuist het podium en de service naar een andere locatie:
We opteren voor een servicezone , waar het podium en rallycentrum centraal liggen. Daarom hebben we besloten ons rallycentrum op de voormalige snelheidsproef van de Zoning te huisvesten.
Het podium komt vlakbij JB Motorsport, het grote ronde punt ervoor dient als rallycentrum. Service zal gebeuren in vier aansluitende straten (Graankaai, Kachtemsestraat, Beurtkaai en Zwaaikomstraat). Hiermee hebben we een compact rallycentrum, waar we vol inzetten op een goede sfeer en ambiance. Het rallycafé in de Kajakclub en de uitgebreide Vip-zone in JB Motorsport zullen hier zeker toe bijdragen.
Parcours:
Het rallycentrum op de proef van de Zoning… En wat met de snelheidsproef zelf dan? Geen nood, we zorgen voor een nieuwe showproef met rondkoers. Deze komt pal aan het einde van de servicezone. Je wandelt dus zomaar van de proef naar de servicezone en omgekeerd. Er worden twee publiekspunten voorzien, een supersnelle- en een erg technische zone. Zo is er voor elk wat wils. Parking voor het publiek is voorzien in de Maïslaan en op zaterdag komt daar nog de ruime parking van het Aldi depot erbij. De parking ligt middenin de servicezone en op slechts 200m van onze showproef.
Maar de Zoning is niet de enige proef die werd hertekend. Klassementsproef Passendale wordt met zijn 17km ongetwijfeld een scherprechter in onze wedstrijd. Deze proef omvat een grote lus waar het publiek op bepaalde stukken de wagens tweemaal zal zien passeren. De overige proeven blijven ongewijzigd tegenover vorig jaar. De klassementsproef Koolskamp wordt dit jaar niet verreden.
Zo hebben we op vrijdag 1 september 4 klassementsproeven (tweemaal kp De Ruiter en kp Beveren) en rijden we op zaterdag 2 september 15 klassementsproeven (driemaal kp Passendale, kp Houthulst, kp Zilverberg, kp Rumbeke en kp Zoning). Daarmee groeit onze wedstrijd naar 198km tegen de klok.