Stefaan Prinzie pakt de titel met een zege in de Condroz Rally!
Zege en titel voor Stefaan Prinzie in de Condroz Rally!
De titelstrijd in het Historic Kampioenschap van België werd pas dit weekend beslist in de Condroz Rally. Eens te meer bleek de tweedaagse in Hoei loodzwaar voor de Historics. De mechaniek besliste over winst en verlies. Deze keer bleef Stefaan Prinzie gespaard.
De West-Vlaming boekte in de Condroz Rally een knappe overwinning die hem zijn eerste Belgische Historic-titel opleverd Na de East Belgian Rally leek de titel nochtans verkeken voor Stefaan Prinzie en zijn copilote en partner Sharon Vermeulen. Door motorpech in de slotkilometers, kon Robin Maes met 5 punten voorsprong aan de afsluiter van het Belgisch kampioenschap beginnen.
Een wedstrijd die de BMW-rijder vorig jaar al won. Ook deze keer ging hij sterk van start, tot het mis ging... "We waren goed vertrokken. Na 3 KP's had ik 20" voorsprong op Stefaan en klampte enkel Tom Van Rompuy nog aan. Maar, in Villers-le-Bouillet explodeerde de versnellingsbak zonder verwittiging. We hebben de bak gewisseld om zondag opnieuw van start te gaan. Onze tijden waren zondag top, maar Stefaan deed wat hij moest doen: finishen. Het is jammer dat we naast de titel grijpen, want we hebben onze snelheid getoond, maar dat is autosport...," aldus Robin Maes.
Stefaan Prinzie pakte zijn eerste Belgische titel. "Het is even spannend geweest toen we zondag in de voormiddag plots een olielek hadden ter hoogte van de versnellingsbak. Gelukkig werden we op dat moment gered door twee neutralisaties. Ook de veerpoot was vooraan uitgescheurd. We hebben de versnellingsbak tijdens de service gewisseld en vanaf dat moment heb ik rustig uitgereden," aldus Prinzie, die pas 50 is geworden.
Renaud Verreydt eindigde op een knappe 2de plaats met zijn Escort Mk1. Met amper 200 pk onder de motorkap, amuseerde de lokale held toch zijn talrijke fans in eigen streek. Stefaan Boelens bekroonde zijn Historic-debuut met een mooie derde plaats in zijn Porsche 911, voor Arthur Kerkhove, die een einde maakte aan een reeks tegenslagen, en Patrick Mylleville, die voor de eerste keer dit seizoen zijn nieuwe Porsche aan de finish bracht in het BRC.
Stephen Vankemmel werd in zijn Opel Ascona A 6de .Ook Danny Vancoillie die zijn droom zag uitkomen kwam aan de finish als 7de.Het publiek leerde zo de zwarte Opel Kadett kennen en genoot van zijn mooie doortochten.Tollet Emile(Ford Escort) werd knap 8ste,Benoit Gillot(Ford Escort RS2000)9de en Dirk Van Rompuy in zijn Opel Ascona 400 vervolledigde de top 10.
Bij de opgevers zien we Deblauwe Patrick (Ford Escort) ,Jens Maes (Opel Ascona B)en ook Tom Van Rompuy moest op de voorlaatste proef de strijd staken met een gebroken differentieel.
Reeds voor de start moest Christophe De Leeuw al de handdoek werpen met motorproblemen.Jammer want zo kon hij zijn leerjaar niet verder zetten.
En, om alle verwarring te vermijden: de Ford Escort van Hubert Deferm behoorde niet tot het Historic-startveld, want zijn wagen is veel meer geëvolueerd dan de echte Historics (sequentiële versnellingsbak, Millington-motor, Reiger-schokdempers...). Enkel de body van deze Escort is "historisch".