Komende Zaterdag zal Jochen Vandersarren zijn 100ste Rally rijden als co-piloot:Tijd voor een klein interview!
Nu Zaterdag zal Jochen Vandersarren in zijn thuisrally de 6 Uren van Kortrijk aan zijn 100ste Rally deelnemen als co-piloot.
Wij dachten een uitgelezen kans om Jochen Vandersarren eens aan de tand te voelen over zijn afgelopen jaren.We stelden hem enkele vragen waar hij zijn relaas van de voorbije jaren uit te doeken deed.
Hoe ben je in contact gekomen met de rallysport?
“Ik ben in de rallysport terecht gekomen door mijn ouders in feite. Mijn pa gaat al sinds het jaar 1966 naar de rally gaan kijken en werkte vroeger mee aan de 6 Uren van Kortrijk. Het is mij dus met de paplepel ingegeven en ben daar ook wel blij om, rally is een mooie sport (lacht)!”
Waarom heb je gekozen voor copiloot en geen piloot te zijn?
“Ik wou eigenlijk voor één keer eens meegaan als copiloot, dat was een droom. Dankzij Michel Casseyas werd dit werkelijkheid in de Rallysprint van de Monteberg 2009. Michel was tevreden over mijn werk en vroeg dan ook om nog enkele rally’s te rijden samen. Zo is de bal aan het rollen gegaan en eens je van de rallysport geproefd hebt, is dit moeilijk om dit los te laten, het is een echte microbe. Ik geniet er ook van een piloot in sommige situaties goed te kunnen aansturen en aan de finish te brengen met een mooi resultaat volgens zijn mogelijkheden”
Wat zijn volgens jouw de eigenschappen van een goede copiloot?
“Dat is een moeilijke vraag, maar volgens mij is een goede copiloot iemand die zowel voor als tijdens de rally zich ten volle inzet ifv het team en de piloot. Als je de wedstrijd goed voorbereidt, is de helft van het werk in feite al gedaan.Tijdens de wedstrijd er ook op letten dat de piloot genoeg drinkt en eet is belangrijk. Zoveel mogelijk stressfactoren weghalen bij de piloot tijdens de wedstrijd, zodat hij zich volledig op de nota’s kan concentreren is volgens mij toch één van de hoofdtaken. Je moet altijd 100% gefocust blijven op uw taak als copiloot. Als je ook rust uitstraalt, dan is de sfeer in de wagen des te beter en kunnen de prestaties daar alleen maar ten goede van komen. In een rallywagen is de copiloot eigenlijk de baas, het klinkt raar, maar het is wel zo”
Naar wie kijk je op als piloot en co-piloot?
“Ik heb het geluk gehad al met vele goede piloten te kunnen rijden, zoals Patrick Mylleville, Michel Casseyas, Steve Becaert, Chris Dobbelaere, Koen Verhaeghe, Peter Demeyere, … en ben daar ook wel blij om. Als er echt één piloot is waar ik naar opkijk, dan is dit toch Paul Lietaer. Als Kortrijkzaan is ’de Polle’ toch altijd een beetje de lieveling geweest. Maar ik kan evenzeer genieten van piloten als een Chris Van Woensel, Gunther Monnens, Cedric Cherain of een Vincent Verschueren. Met gelijk welk wagen ze aan de start komen, zijn ze altijd voorin te vinden en daar maken ze het verschil tov anderen.
Als co-piloot kijk ik op naar collega’s als Nico Beernaert, Claude Debue, Kristof Dejonghe en Freddy Maveau, stuk voor stuk echte topcopiloten die met hun ervaring al heel wat mooie resultaten behaald hebben met hun piloten. Maar pas op, er is een grote jonge garde aan co‘s aan het opkomen die evenzeer van hoogstaand niveau zijn zoals de broers Vanoverschelde, Louis Louka, Renaud Herman of Jasper Vermeulen”
Wil je zelf ooit eens rijden als piloot?
“Ik geniet met volle teugen om copiloot te zijn en heb niet echt behoefte om zelf te rijden als piloot. Ook moet je een groot budget hebben om te kunnen starten met een wagen, maar als ik ooit de kans eens zou hebben om de 6 Uren van Kortrijk zelf te rijden met een potente Escort MK I of MK II dan zou ik daar geen nee tegen zeggen (lacht)”
Wat geniet je voorkeur, historic of moderne?
“Het heeft beide zijn eigen charme en wereldje in feite. Het historicgebeuren zal altijd wel een speciale plaats in mijn hart dragen. Het is een echte rallyfamilie op zich, die eigenlijk mekaar altijd hebt indien er problemen zijn. De historics staan ook niet stil als je het algemeen klassement bekijkt. Moderne is natuurlijk waar de toekomst ligt, de nieuwe generatie van auto’s waar de invoerders in willen investeren en waar je ook naar een hoger niveau kan doorgroeien als je de juiste contacten kan leggen.
Een voorkeur heb ik niet echt, maar als ik toch moet kiezen, dan toch Historic voor de sfeer en de ambiance!”
Je bent nu getrouwd, hoe staat je vrouw er tegenover?
“Mijn vrouw Ellen kende eigenlijk de rallysport niet, maar ze is meestal wel aanwezig op de rally’s om mij aan te moedigen en is in feite wel wat door de rallysport gebeten. Ze weet dat ik in de weekends veel van huis ben voor de rally’s en dat er veel tijd kruipt in voorbereidingen etc maar ze heeft mij daar altijd in gesteund en dat waardeer ik enorm.
Ook mijn ouders hebben mij altijd gesteund en zijn al supporters van het eerste uur. Langs deze weg nogmaals bedankt en een dikke merci!”
Na 100 rally's: wat is jou mooiste en slechtste herinnering?
“Iedere rally is anders natuurlijk en heb al veel mooie dingen mogen meemaken in de rallysport. Maar een herinnering die mij altijd bijgebleven is, dat is de Sezoensrally 2013 samen met Patrick Mylleville. Na een totaal verkeerde bandenkeuze in het begin van de wedstrijd en een mechanisch euvel hebben we toch nog kunnen oprukken naar een 2e plaats bij de Historics en een 17e stek algemeen. Denk dat we die rally de best performer waren bij de Historics met toch mooie scratches op de tabellen. Vooral de laatste doortocht op de proef van Beek-Bree is mij altijd bijgebleven, we draaiden daar de scratch voor Debyser en waren 21 sec sneller… terwijl we dachten niet zo goed in het ritme te zitten.
Bij iedere opgave ben je natuurlijk ontgoocheld omdat je de finish niet hebt kunnen bereiken, maar de grootste ontgoocheling voor mij was de Rally van Zuid-Limburg 2015 met Koen Verhaeghe. Dat was één van onze eerste rally’s samen in enorme modderige omstandigheden en stonden toen 4e Historic en 1e in de klasse wat een enorme prestatie was. Tot op de laatste kp, de kabel van de koppeling brak en moesten opgeven met nog een kleine 3 kilometer te rijden… dan vloek je wel eens.”
Wat zou je nog willen bereiken en wat is je droom?
“In feite is mijn droom al uitgekomen doordat het mogelijk is om rally‘s te kunnen rijden als co-piloot. Natuurlijk zijn er altijd ambities die hoger liggen, maar je moet ook realistisch blijven natuurlijk. Wat ik graag zou bereiken is een vaste waarde te worden in het BK-rally en zo mijn hobby te blijven uitoefenen vol plezier en passie.
Een droom van mij blijft nog altijd om eens een WK-rally te kunnen rijden, maakt niet uit in welke wagen eigenlijk, maar het niveau daar is het hoogste wat er is in de rallysport en zou dat graag eens willen meemaken.”
Hopelijk kunnen we er een mooie 100ste Rally van maken zaterdag en op naar de 200 aldus Jochen nog.