Nabeschouwingen over het seizoen 2017:VD RALLYTEAM
Eind goed, al goed !
Het jaar 2017 is nog maar pas voorbij en er wordt al heel druk gesleuteld voor het rallyseizoen 2018. Laat ons even nagenieten en terugblikken op een onverhoopt succesvol seizoen 2017.
Eind 2016 hadden we ons voorgenomen om onze trouwe Golf GTI wat rust te gunnen voor grondig onderhoudswerk. Echter leek de voorziene vervanger ver van in orde te zijn bij de technische keuring van de VAS. Bovenop het reservevoertuig dat noodgedwongen aan de kant bleef staan, moest Caroline een tijdelijke rustpauze voorzien in haar co-piloot activiteiten. Een slechtere start van het seizoen kon ik niet inbeelden. De vrees was dan ook groot dat het rallygebeuren in 2017 op een laag pitje zou uitdraaien.
Maar de donkere wolken klaarden beetje bij beetje op. Voor de 3de keer op rij werden wij door het TAC-bestuur gevraagd om als voorwagen op te treden tijdens de TAC-Rally.
We werden aangeduid als 0 safety-wagen bij het criteriumgedeelte van de nationale wedstrijd. Dit was nog eens de gelegenheid om onze trouwe Golf GTI van stal te halen en wat ritme op te doen in een zo goed als wedstrijdcontext. Bjorn Verhamme nam plaats in het rechter zitje en loodste ons vlekkeloos op het Tieltse parcours.
Doordat Bjorn Verhamme bezet was voor de Shortrally van de Monteberg, hield de deelname lang aan een zijden draadje, tot Axel Vandroemme besloot in te gaan op mijn uitnodiging om mij te navigeren en zo aan zijn thuiswedstrijd te kunnen deelnemen.
Mede door de jarenlange ervaring van Axel in het rechter zitje, klikte het meteen tussen ons zowel binnen als buiten de wagen. Doordat KP Monteberg tot driemaal toe werd stilgelegd door sorties, moesten we noodgedwongen vrede nemen met minder wedstrijdkilometers t.o.v. andere deelnemers. Ook bleken de toegewezen forfaitaire tijden niet te kloppen.
Desondanks eindigden we op de 104e plaats algemeen en 24e bij de Historics.
De ORC Canaal Rally in Oostrozebeke bleek de ideale gelegenheid als voorbereiding en grote test voor de Ypres Historics Rally. Ik kon terug rekenen op Caroline die stond te poppelen om terug haar zitje in te nemen. Hoewel we de indruk hadden dat we ronde na ronde beter presteerden, gaf de chrono verassend slechtere tijden aan. KP na KP bleek de motor van onze rallywagen aan kracht te verliezen. We bereikten na 12 klassementsproeven de eindmeet met een 91e plaats algemeen en 28e plaats bij de Historics.
Dat er mechanisch zou moeten ingegrepen worden, was nu heel duidelijk. Drie weken voor de deelname aan de Ieperse rally was er nog heel wat werk voor de boeg.
Mijn eerste deelname samen met Bjorn Verhamme aan de Ypres Fia Historic rally eindigde in 2014 met een opgave door technische problemen tijdens de 2de wedstrijddag. Intussen had ik met Caroline de editie 2015 en 2016 tot een goed einde gebracht, telkens met klassewinst. Voor de editie 2017 was het de bedoeling om samen met Bjorn de opgave van 2014 goed te maken en de eindmeet in Boezinge te halen. Hoewel de vervanging van de motor niet van een leiendakje verliep en het meer tijd en werk vroeg dan voorzien, kregen we de wagen tijdig klaar dankzij de deskundigheid en doorzetting van onze serviceman Jean.
Met de nieuwe motor stonden we aan de start van de shakedown van Boezinge. De motor en de wagen doorstonden de eerste kilometers vlekkeloos. We konden aan het grote werk beginnen. Op vrijdag liep alles perfect tijdens de wedstrijd. Wel bleef de injectie af en toe happeren op de verbinding maar het probleem verdween van zichzelf zodra we aan een klassementsproef moesten beginnen.
Zaterdag hielden we het tempo hoog en klommen we beetje bij beetje in het algemeen klassement. Wij stonden op een mooie 18e plaats algemeen met nog één KP te gaan.
Echter sloeg het noodlot toe tijdens de laatste KP. De motor viel stil midden de laatste KP, op minder dan 1 km van de plaats waar we in 2014 moesten opgeven. We kregen de wagen terug opgestart maar niet veel verder viel de motor terug stil. Motorkap terug open en zoeken naar de oorzaak van het probleem. De boosdoener bleek een losgekomen elektrische kabel te zijn. Van zodra deze teruggeplaatst was, konden we onze laatste kilometers probleemloos afwerken en haalden de flying finish met bijna 10 minuten vertraging.
De verbindingsrit werd aan een hels tempo afgewerkt en we reden uiteindelijk Boezinge binnen zonder enig bijkomende straftijd. Ondanks de nare ervaring van de laatste KP verloren we een plaats in het eindklassement. Met een 19e plaats algemeen reden we als klassewinnaar over het podium in Boezinge. Missie volbracht deze keer maar niet zonder last minute emoties.
Het aanbod van de inrichters van de Aarova rally om geen startgeld te vragen, was te mooi om het af te slaan. Ook het feit dat ik verder op Bjorn Verhamme als co kon rekenen, gaf de uiteindelijke doorslag voor onze deelname. Bjorn had tijdens de vorige edities als voorwagen gereden en zijn ervaring kon hier tellen, vooral bij een natte editie. We kregen uiteindelijk een zo goed als droog parcours en zetten er een mooi resultaat neer met een 68e plaats algemeen, een 9e plaats bij de Historics en klasse winst in de Historics divisie – Klasse H2.
Als afsluiter van het seizoen namen Caroline en ik deel aan onze thuiswedstrijd, de 6 uren van Kortrijk. Voor de 5de keer op rij haalden we de eindmeet met een zeer mooie 89ste plaats algemeen en 24ste plaats bij de Historics, wat onze stoutste verwachtingen overtrof op een uiterst verraderlijk parkoers. Als kers op de taart gingen we naar huis met de klasse overwinning in de Historics Divisie - Klasse H2.
Met klasseoverwinningen in de Aarova Rallysprint en in de 6 Uren van Kortrijk eindigden we op een 10e plaats algemeen in het Provinciaal Kampioenschap WestVlaanderen bij de Historics en als eerste in de Klasse H2 (van 1300 tot 1600 cc). De titel van PAK Kampioen West-Vlaanderen bij de Historics – Klasse H2 is voor het tweede jaar op rij een feit. Hopelijk kunnen we in 2018 dit succes verder zetten.
OVERZICHT PALMARES 2017 ALGEMEEN HISTORICS Shortrally Monteberg (*) 104e 24e ORC-Canaal Rally(***) 91e 28e Ypres FIA Historics(**) - 19e (#) Aarova Rallysprint (**) 68e 9e (#) 6 uren van Kortrijk (***) 89e 24e (#) Co-piloot : (*) Alex Vandroemme / (**) Bjorn Verhamme / (***) Caroline D’Haese (#) Klasse winnaar
Met dank aan onze sponsors