Verslag Rally van Haspengouw:Glenn Janssens wint na een zeer bewogen dag.
Glenn Janssens wint in Haspengouw na diskwalificatie van Lietaer !
De Haspengouw Rally startte zaterdagmorgen en het beloofde een koude maar spannende wedstrijd te worden.Jammer genoeg kwam daar niet veel van in huis.Na de eerste ronde waren er al enkele tenoren van de tabellen verdwenen.
De beide BMW's die voor het nodige weerwerk moesten zorgen waren al uit de wedstrijd. Guino Kenis (versnellingsbak) en Tom Van Rompuy (motor) moesten vroegtijdig de handdoek werpen.
Ook Dirk Deveux moest zijn Ford Escort al aan de kant zetten met problemen.
Halfweg kp1 begon de motor op 3 cilinders te draaien. "Na de ff werd vastgesteld dat er waarschijnlijk een klep gebroken was en hebben we beslist om op te geven...we waren nochthans gebrand op een goed resultaat maar de mekaniek heeft er anders over beslist aldus co-piloot Kris D'alleine nog."
Erger was het nog gesteld voor Christophe de Leeuw die gebrand was op een mooie rally. Maar al na 4km moest hij de Opel Ascona A aan de kant zetten met een breuk aan de koppelingsplaat.
Na de 2de rond stond er geen maat op de snelle Subaru Legacy.Hij stond autoritair aan de leiding met bijna 2 min voorsprong op de Porsche van Glenn Janssens. Patrick Mylleville stond mooi derde in zijn Porsche gevolgd door Frank Baert (Ford Sierra) en Franklin Temperville (Ford Escort) .
Het zag er naar uit dat klassement niet veel meer ging wijzigen maar toch gebeurden er nog enkele merkwaardige dingen.
Glenn Janssens won de laatste 3 proeven maar zijn achterstand op Polle was te groot om nog aanspraak te kunnen maken op de overwinning.
"We hadden problemen met de koppeling waardoor we ervoor gekozen hebben om onze top 10 plaats algemeen te laten varen en onze overwinning bij te historics veilig te stellen aldus co-piloot Bruno Vienne."
Franklin Temperville moest ook nog zijn Ford aan de kant zetten met koppelingsproblemen en zag zo een mooi resultaat in rook opgaan.
Ook Patrick Mylleville kreeg nog af te rekenen met pech.
"Op voorlaatste kp kregen ze een lekke band op het stukje onverhard. We probeerden nog tot aan finish te geraken, maar hebben toch moeten wisselen. Maar het tussenstuk tussen de boloneur en de wielbouten paste niet... Met veel klop en breekwerk toch kunnen de band wisselen.Jammer anders waren we 2de aldus Jochen nog."
Het zag er dus naar uit dat Polle de Haspengouw op zijn naam ging schrijven.
Maar hij werd gediskwalificeerd wegens het niet respecteren van het parcours(sneed in Gingelom 2maal een bocht af) en kon zo zijn verdiende overwinnig niet op zijn palmares schrijven.
Even de feiten op een rijtje zetten wat de reden was : "De eerste doortocht hadden we gezien dat er bandensporen stonden over het gras. Dus gingen we er van uit dat er voor ons andere piloten dat wel gedaan hadden. Daarom deden we het de tweede doortocht ook. We zijn niet op de hoogte gebracht van een tijdstraf na de tweede doortocht. Wat toch zou gemogen hebben. Dus deden we het de derde ronde opnieuw. Heel jammer maar het seizoen is lang aldus Bruno Vienne."
Zo ging de overwinning naar Glenn Janssens in zijn Porsche na een zeer bewogen dag.
Frank Baert in zijn Ford Sierra werd knap 2de voor de Porsche van Patrick Mylleville die zijn 2de plaats zag verloren gaan door de lekke band op kp Heers.